Pages

Ahad, 27 Februari 2011

kuliyah magrib Ustaz Azhar-Surau Belakang Stadium-23 R'Awal-26/2/11

*sambungan Bab Dosa kecil boleh jd doas besar(kitab penawar bg hati)

2-rase suka bile buat dosa kecil-cntoh:-pg tgok artis mnyanyi tu dosa kecil,tp rase seronok bila pg tgok,jd dosa besar..
-nak tau dosa tu besar atau kecik-bila kena hudud dia jd besar.cntoh-mncuri kadar sedikit-xkena hudud-dosa kecil,tp bila mncuri smpai boleh kena hudud-dosa besar
3.bermudah2 dgn dosa kecil dan rase Allah tak murka:cntoh:-bila buat dosa kecil kata,"ala,ambik wuduk nanti Allah hapus la dosa"..jd dosa besar rase cam tu..3 jenis dosa,dosa yg tak diampun(syirik),dosa besar(org fasik) dan dosa kecil..
4.lakukan dosa scara terang2an dan mnzahirkannye..xmalu rase wat dosa dpan org ramai..mngumpat org yg buat dosa scara smbunyi berdosa besar..
-"Setiap umatku dimaafkan melainkan orang yang terang-terangan dan menunjuk-nunjuk dalam melakukan kemaksiatan (Al-Mujaharah). Dan sesungguhnya termasuk di bawah (Al-Mujaharah) ialah orang yang bangga melakukan kejahatan pada malam hari kemudian pada paginya Allah menyembunyikan keaibannya tetapi dia pula menceritakan kepada orang lain dengan berkata: "Ya Pulan, aku melakukan perbuatan ini dan itu semalam", pada hal ketika dia tidur pada malamnya Allah telah menutup keaibannya tetapi pada keesokannya dia mendedahkan apa yang telah ditutup oIeh Allah SWT.
-klau wat dosa kecik,jgn cerita kat org.
5.orang alim yg buat dosa.sebab org alim mnjadi ikutan..

soal jawab
1.tebus talak-harus.suami xnak cerai,tapi isteri mitak cerai.isteri bg harta baru suami cerai..
2.selagi edah isteri blum habis,dia belum lg bernama janda..dan mesti tinggal bersama suami-tujuan nye utk mudaj suami rujuk.
3.org perempuan dtg bula boleh menziarahi kubur.tiada larangan.
4.xboleh ambil tali ikatan pada jenazah yg diperbuat dari kain kafan..
5.ulamak kata-selagi ada lelaki dalam dewan perempuan tak boleh berpidato..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan