Khamis, 31 Mac 2011

Kuliyah Ustaz Azhar Idrus-Masjid Pulau Ketam-Kitab Anak Kunci Syurga-31/3/11-27 R'Akhir

-dilarang solat jenazah pd waktu matahari hendak jatuh..contoh:-dah siap mandi,kafan pukul 5..tp saje tunggu time matahari nak tengelam itu yg dilarang..tanam pun macam tu jugak..saje2 tunggu..
-pada mulanya,solat dilalukan tanpa azan..seorg sahabat ...Nabi s.a.w iaitu Abdullah bin Zaid tlah tertidur dan bermimpi bjumpa dgn seorg lelaki mmbawa loceng..lalu Abdullah meminta utk membli loceng dibawa lelaki itu..dia tnya buat ape dgn loceng tu??
-Abdullah gtau,nak buat panggil org solat jemaah masa masuk waktu solat.laki tu pun ajar cara yg paling baik drpd bunyi loceng..lelaki itu mngajar Allah Akbar smapi akhir..
-lepas terjaga,abdullah pergi jumpa Rasulullah dan ceritakan mimpi itu..Rasulullah kata mimpi itu benar dan lelaki itu adalah malaikat.
-rasulullah pun suruh abdullah ajar kalimah azan pada Bilal utk dilaungkan..masa pertama kali azan dilaungkan,Saiyidina Umar dgr azan tersebut dan terkejut krana ape yg didgr sama dgn dlm mimpinya..rupanya mimpi mereka sama..maha suci Allah..
-yg ni je dpt fokus dan salin...maaf ye..

soal jawab

1.tertinggal solat zohor sebab tertidor-lepas solat asar boleh diganti terus..
2.perempuan tak wajib pakai stokin tapi wajib tutup aurat..
3.boleh ganti puasa pada hari Jumaat..
4.edah wafat kematian suami 4 bulan 10 hari..isteri tak boleh keluar rumah lagi walaupun urusan kerja melainkan tak ada sape nak bagi makan,bagi duit..baru boleh..kalau keje dgn kerajaan boleh minta cuti,tapi biar ada duit untuk sara hidup..
5.imam takbir,lepas tu makmun ikut-ttp imam dtg perasaan was2..-kalau sklai dtg was2 itu,sah solat..tpi kalau was2 itu tidak putus2,tak sah solat..kena angkat takbir semula tp dgn syart suara perlahan,jgn bg makmun dgr dan tidak angkat tgn..sekadar takbir sahaja..
6.imam baca fatihah tak betul..pada rakaat pertama makmun tak boleh mufarakah lagi,tapi kalau kali kedua imam masih baca salah,boleh mufarakah..
7.makruh maka yah merungut dgn nasib anak..haram kalau tak dapat trima kenyataan,cntoh:"hmmmmmm..beranak lagi"..seolah2 tidak dpt terima hakikat dari Allah..
dosa besar kalau mak ayah bangkit sesuatu dgn anak2..isteri bangkit dgn isteri dan sebaliknya..masing2 ada hak..
8.rukun syahadah ada 4-1. Menetapkan zat Allah.2.Mengakui zat Allah iaitu sifat Allah adalah paling sempurna.3.Menetapkan perbuatan Allah sebagai perbuatan Dia sahaja dan tidak sama dengan perbuatan makhluk.4.Menetapkan dan meyakini bahawa agama yang dibawa Rasulullah sahaja yang benar.

wallahualam..

Rabu, 30 Mac 2011

Kuliyah Ustaz Azhar Idrus-Masjid Simpang 4 Chendering-Rabu-Kitab Miyatul Mussoli-30/3/11

-apibila baca "bismillahirahmanirahim",maka maknanya akuminta tolong dgn nama Engkau pada tiap2 sesuatu pekerjaan ialah yg mempunyai lemah lembut lagi mempunyai kasih syg atas sgala makhluk dgn memberi rezeki lagi kasih syg akan sgala hambanya yg mukmin dan apabila mbaca fatihah hingga akhirnya-maknanya segala puji bg Allah tuhan tiada menjadikan daku drpd org yg dimurkakan dan org dustakan iaitu yahudi dan nasrani ttp dijadikan daku di atas jln anbiak,dan syuhada dan sidikkin.(m/s 15)
-bila org puji,sunat kita kata "alhamdulillah".
-pelbagai nikmat dah Allah bg kat kita,tak terhitung kalau nak di bilangnye..yg utama sekali nikmat Islam dan iman..cuba bayangkan kalau kita dilahirkan dlm golongan non-muslim..kita juga patut b'syukur sebab Allah pilih kita utk menunaikan solat 5 waktu,dpt hadir ke masjid..ramai saudara2 kita yg Allah tak pilih mereka utk solat,utk hadir kuliyah..
-org yg pergi masjid mereka pun cari dunia juga, tapi mengapa tak ramai org yg pergi masjid..nak cari dunia tak salah,tp akhirat juga perlu di cari..
-dan bersyukur juga kita Allah tak masukkan kita di kalangan "bukan jalan yg Engkau murkai dan golongan2 yg rugi"(surah al-fatihah)..ulamak tafsir mereka adalah golongan yahudi dan nasrani..
-yahudi adalah kaum yg paling jahat sekali atas bumi..kenape??sebab kaum dia telah ramai yg membunuh Nabi dan para Rasul..kaum lain walaupun mmbunuh,tapi mereka tak membunuh Nabi dan rasul..
-wajib negara Islam menolong negara Islam yg lain apabila diserang tentera kafir..bukan berbaik2 dgn mereka..
-tapi,kebanyakkan org solat tidak mengerti ape yg dibaca..masih meminta pertolongan pada yg lain..masih mengikut budaya yahudi..
-time pembarisan merdeka,tentera masing2 tunjuk kekuatan mereka dgn kereta kebal,peluru berpandu,tapi bila negara Islam kena serang,masing2 berdiam diri..
-org yg tak solat,lebih jahat dari iblis.1/7 lapisan langit semuanya telah disujud oleh iblis..tapi iblis tak nak sujud pada Adam..org yg tak solat,tak nak sujud pada Allah,jadi manusia yg tak solat,lebih jahat dari iblis..nauzubillah..

soal jawab
1.masa tahiyat akhir hanya baca tahiyat awal-solat sudah sah,tapi fadilatnya kurang.
2.poco2 haram sebab pergerakkannye membuat silang,sama seperti lambang salib..
3.gugur janin di awal kehamilan sebab doktor suruh-jawapan:-kalau beranak ia akan memudaratkan nyawa atau kesihatan noleh,tapi dgn syarat janin itu tidak melebihi 4 bulan..tapi kalau doktor suruh sebab takut tak dpt jamin anak ramai,xdapat cari makan hukumnya bila tak cukup 4 bula makruh,tapi bila lepas 4 bulan HARAM..
4.masa solat ditempat sujud jatuh tahi cicak-jawapnnye jgn sujud tmpat tu,jgn bg kena tahi cicak,alih sedikit..
5.haram adakalanya dosa kecil adakalanya dosa besar..contoh:-kalau curi duit dgn nilai 10sen,dosa kecik,tapi kalau curi menyebabkna potong tgn,dosa besar..
6.tak pakai baju ketika solat,hanya pakai pelikat-sah..tp tak ada adab.

wallahualam..

Selasa, 29 Mac 2011

Kuliyah Jemputan Ustaz Azhar diSurau Batu 10,Bukit Payung-29/3/11

Bab Halal dan Haram

-m'cari yg halal itu fardu bg umat Islam-nak tahu halal atau haram mesti la kena belajar-kita nak kahwin wajib kita belajar bab kahwin,kita nak korban wajib kita belajar bab korban..
-kebanyakkan manusia tidak tengok pd halal dan haram,tp tengok pd pendapatan yg akan dapat..
-tak ikut perintah Allah tentu dpt dosa, tapi kalau tak ikut hukum manusia,belum tentu dpt dosa..tapi ramai yg takut hukum manusia,dari takut hukum Allah..
-org yg mukmin bila terasa makan benda haram ia akan terasa..ibarat org yg tak biasa makan lada,tiba2 termakan lada,ia akan terasa pedas..bg org biasa makan benda haram selalu,ia tak akan terasa.
-Ibnu Abbas menerangkan bagaimana Allah tidak akan menerima sembahyang seseorang yang mana di dalam tubuhnya ada perkara yang haram.ulamak kias sembahyang itu sama dgn ibadat lain..
-“Sesungguhnya amal manusia yang pertama kali dihisab pada hari kiamat adalah solatnya” Jika solatnya baik, maka baik pula seluruh amalnya; dan kalau buruk, maka rosaklah seluruh amalnya." (HR. Thabrani).
-akhirat kita tak leh beli duit,tapi boleh beli dgn amalan kita..
-ada dua jenis makanan haram iaitu zatiyah yg nampak terang2an contoh khinzir..dan satu lg maknawiyah iaitu yg tak nampak iaitu rasuah,riba..haramnye disisi Allah tetap sama..ramai yg makan maknawiyah berbanding zatiyah..contoh makan harta psaka walaupun dia layak trma harta psaka..byk yg jenis cam ni..
-ramai yg malas jaga mak ayah ktika sakit,tp time bg harta psaka semua nak..
-walaupun org giler,dia tetap trima hrta psaka..wajib.."dok rajib dgr pun gitu,ho la,dah mu dop g dengar"..
-Allah ada firman,sape nak kaya cepat,perbanyakkan sedekah..bukan masuk skim cepat kaya..bukan masuk MLM..
-jarang kita dengar org byk sedekah muflis,tp rajin kan kita dgr org masuk skim cpat kaya bangkrap..
-nok kaya tak salah,tp biar dari sumber yg halal..baru betul..
-time mkn gulai,haram kita ambik byk atau melampaui batas sebab itu melibatkan hak org lain..ambik balik barang yg telah diberi pun haram..asal putus tunang,mintak balik cincin...ramai cam tu.
-rajin buat amal,buat ibadat,tp makan dari sumber yg haram..ibarat membina rumah ditepian ombak..buat sekali,tumbang di pukul ombak..begitu juga dgn amal..ibarat debu yg beterbangan..
-bila Allah bg rezeki,kita mstilah perhambakan diri padaNya..kita mesti bersusah payah kerana Allah,baru hamba Allah..kalau kita bsusah payah kerana duit,kita hamba duit..
-kita msti yakin dgn rezeki Allah,jgn bimbang..samy vellu pun Allah jamin,ni kan pula kita sebagai muslim..bykkan berdoa..yakin..
-Allah tak pelik hamba dia buat dosa,tapi Allah pelik hambanya tak nak bertaubat..

soal jawab

1.jumhur ulamak kata tak boleh pakai tali pada kanak2 sbgai tangkai..
2.tak boleh pegang Al-Quran tanpa wuduk walupun satu ayat..Al-Quran bukan dikira 30juzuk,tapi dikira ayat.
3.org yg keje makan gaji-dtg lambat,balik wal,atau byk ...curi tulang-jumhur ulamak kata-lepas dpt gaji,bykkan sedekah.moga sedekah itu jadi kafarah.
4.curi barang org-tak boleh sedekah kat masjid melainkan sudah berputus asa mencari tuannya..mesti mengikut benda yg sama..

wallahualam..

Isnin, 28 Mac 2011

Kuliah Perdana Ustaz Azhar Idrus-Masjid Al-Ridhwan Ulu Klang-26/3/2011

-segala puji hanya kpd Allah kerana Allah menjadikan segala-galanya..
-jika mendapat pujian ucaplah Alhamdulillah untuk menunjukkan bahawa segalanya milik Allah..
-sekali kita menyebut subhanallah akan penuh timbangan pahala di hari akhirat dan apabila sebut suhanallah,alhamdulillah dapat 2 kali penuh timbangan pahala di akhirat..
-ini bukti bahawa buat kerja sikit tapi Allah bayar banyak di akhirat kerana tidak ramai yang dapat melakukannya..
-kita semua milik Allah,jika terdapat seseorang yang meraung2 apabila berlaku kematian maka tempatnya ialah di akhirat..
-segala yang kita miliki milik Allah.dalilnya kita perlu membahagikan harta y ditinggalkan kepada orang y masih hidup(faraid) sesudah kita mati..
-xlulus sijil spm xpe lagi,kalau xlulus sijil padang masyar blik awal..
-didalam al-quran Allah menceritakan bahawa saudara mara kita y telah mati merayu2 untuk kembali ke dunia untuk melakukan amal ibadat y tidak dilakukan semasa hidup..
-sesiapa y melihat kemungkaran di depan mata perlu menegurnya..
-hadis nabi>jikalau manusia ini ditawarkan oleh Allah 2 bukit emas maka manusia ini akn meminta 1 lagi bukit emas kerana manusia tamak..
-2 jenis mata  yang tidak masuk neraka:
  1)mata yang menangis takutkan Allah..
  2)mata y berjaga malam kerana perjuangan fisabilillah..
-di akhirat kita hanya mempedulikan diri sendiri..
-orang y hebat di hari akhirat ialah orang y lari drpada ibu bapa,saudara mara..
-hanya rasulullah y dapat membantu kita pada hari akhirat nanti..
         "apa y kita pakai akan hancur"
         "apa y kita makan akan menjadi najis"
         "apa yang kita derma akan kekal pada hari akhirat"
    
SOAL JAWAB
-qunut nazilah boleh dibaca apabila berlaku musibah..
-menjual barang tiruan harus jika ia tidak merugikan orang islam tapi merugikan orang kafir..
-kita boleh ikut mazhab apapun tapi perlu mempelajarinya..
-golongan asabiyah tidak diterima Allah..
-tidak ada hadis y melarang berkahwin dalam masjid..
-imam nawawi bukunya menjadi rujukan dunia mengatakan harus kahwin dalam masjid..
-perkara y paling lazat ialah mati syahid..

Ustaz Azhar Idrus--Kitab Fatwa Mufti Johor-Jumaat 22 R'Akhir-25/3/2011


1.ali telah b'kahwin dgn seorg perempuan janda(zainab) dan zainab ada anak lelaki(muhammad) dan isterinya(ramlah),kemudian anak lelakinya itu meninggal dunia.apa hukum ali b'kahwin dgn bekas menantu tirinya itu?
jawapan-sah bagi ali berkahwin dgn bekas menantu tirinya..yg tak leh nyakahwin dgn menantu.

2.adakah yg boleh bernikah dgn bagi isteri yg kedua dgn tidak payah minta izin dgn isteri pertama??
jawapan-hendaklah perempuannye itu dirujukkan kpd pejabat kadi daerah terlebih dahulu dan diluluskan perempuannye oleh kadi besar dan ada kemungkinan izin dari isteri yg pertama tidak diperlukan.
-rujuk kpd pejabat kadi supaya kadi dpt menentukan layak atau tidak utk kahwin ramai-itu tujuannye.

3.adalah tanah seperti dinegeri kta ini boleh tayamum setengahnya tiada berdebu,setengahnya ada kena najis dan adakah tanah juga ada mustakmal,ada mutanajis?
jawapan-dlm Al-quran berfirman "bertayamumlah kamu dengan tanah suci"..maka sah tayamum dgn tanah ape jenis jua dgn syarat hendaklah tanah itu tidak mustakmal yakni tanah itu belum pernah digunakan utk tayamum.ttp tidak sah tayamum dgn pasir dan tanah yg telah digunakan utk tayamum.tanah dinegeri kita ini sah dibuat tayamum dan tanah yg b'campuran dgn najis tidak sah dibuat tayamum dan pilihlah tanah2 yg suci

4.berapa hari kita boleh bertakbir seperti raya aidiladha dan aidilfitri.
jawapan-sunat takbir pada hari raya haji dan bermula dari subuh 9 zulhijjah/pagi hari arafah hingga selepas solat asar pd hari tasyrik yg ke 13(13 zulhijjah).dan sunat membaca takbir kemudian drpd selepas tiap2 solat semasa fardu atau sunat.
-Takbir Muqyad selepas solat fardu atau solat sunat.
-Takbir Muqyad iaitu takbir yg tiada kaitan dgn solat atau bebas dgn waktu bermula drpd masuk matahari mlm dua hari raya itu(aidilfitri dan aidiadha) hingga selepas imam takbir ihram solat hari raya dan hendaklah solat itu mengangkat suara bertakbir samada dirumah,dijalan dimasjid siang dan malam.

5.adakah wajib makmum menegur sekiranya imam mebuat kesalahan dlm solat??
jawapan-pakah didapati imam telah meniggalkan sesuatu bacaan di dlm solat auat terhenti hendaklah makmum menegurnya.maka jika tersalah dlm surah atau terhenti sunat ditegur atau didlm fatihah wajib ditegur dan sekiranya imam meninggalkan sesuatu yg wajib atau menambah drpd yg tiada wajib ditegur dgn bacaan "subhanallah".dan jika malkmum atau ramai memadai seorg sahaja drpd makmum itu menegur dan jika bacan imam itu salah atau terhenti hendaklah mamkum membaca yg benar..

wallahualam..

Selasa, 15 Mac 2011

Ustaz Azhar Idrus-Surau Bukit Kecik II-Kitab Kemusykilan Agama-9/3/11-4 R'akhir

-apa makna Al-Quran-kitab suci atau wahyu yg ditrunkan Allah kpd Nabi Muhammad SAW dgn p'antaraan Jibril utk djdkn pedoman dan ptnjuk hidup sluruh umat mnusia hgga akhir zmn.-ktab suci t'akhir yg dtrunkan Allah kpd mnusia stlah Taurat, Zabur, dan Injil yg dtrunkn kpd para Rasul sblum Nabi Muhammad SAW-ada dua jenis kitab-iaitu yg benar dan batil..benar yg xbercanggah dgn syarak..kalau yg batil ia bercanggah..-mane2 kitab yg turun dari langit smuanya suci..

-dlm Quran sgala mok nenek(macam2 ada) ada..berkaitan dgn agama,pelembagaan,kisah2 dulu,yg akan dtg,nikmat syurga,azab neraka,..semuanye cukup lengkap..sebab tu xleh tolak ape yg ada dlm Quran..-bukan hanya utk sesuatu masyarakat shaja,tp utk seluruh manusia di atas bumi ini.tidak ada kitab utk semua manusia melainkan Al-Quran,..

-sesiapa yg berpegang teguh dgn Al-Quran,Al-Quran akan menjadi syafaat bgnya dlm kubur,dan membimbing ke syurga..akan mnjadi penyuluh.sesiapa letak al-quran dibelakang(tidak ikut),Quran akan seret masuk neraka..nauzubillah..

-guna pakai al-quran..iatu baca dan amal ape yg terkandung..-"hukum hudud itu hukum Allah.."brgsiapa tidak berhukum dgn hukum Allah,dia telah kafir..berkata ade lg undang2 yg lebih baik dari undang2 al-quran,xsesuai,ekstrim,ketinggalan zaman,xleh maju dgn al-quran-ia jd kafir..

-kalau fasik-dia dah tahu-tp dia tak laksana..hakim ada 3 jenis..1..dia tahu hukum Allah,tp tak laksana,masuk neraka..2.dia tak tahu,jahil hukum agama,dia tak laksana,masuk neraka..3..dia tahu dan dia laksana,masuk syurga..-Allah yg buat alam,cipta kita,Dia mesti tahu egalanya..lalu Dia mnurunkan Al-Quran sebagai panduan utk hambaNya..tp ramai yg tolak..

-tiap2 pemimpin akan ditnya diakhirat kelak mengapa tidak laksana hukum Allah..tak dpt jwb,neraka la jwbnya..

soal jawab
1.dlm latihan tentera tiada istilah darurat..xleh mkan haiwan yg haram di makan..
2.hukum ambik gmbr org kahwin-bila gmbr tu haram,haram la..kalau post kat entenet,kita tanggung dosa.
3.sedekah pahala kat org,ulamak kata pahala kita tak terjejas pun..sama byk..
4.2 marhalah-stgh ulamak kata 90,ada kata paling pendek 81.lebih baik ambik yg lebih pnjg utk selamat..
5.kebykkan socso dan kwsp adalah harta pesaka jika blaku kematian..
6.lafaz talak 1 sebnyak 3kali..adakah dikira talak 3??tgok pd niat suami..klau niat dia buat kali ketiga tu utk cerai talak 3,maka jatuh 3.
7.polis pegang tgn pesalah wanita-tgok jenis kesalahan dulu..boleh kalau xde polis wanita dan pesalah itu bahaya..
wallahualam..

Selasa, 8 Mac 2011

Kuliyah Ustaz Azhar Idrus-Surau Ladang-Kitab Jihazul MAdihah-3 R'Akhir

*sambungan bab mati syahid di dunia

-makna syahid dunia-b'perang di dunia melawan tntera kafir laknatullah..(xwajib mandi,dan solat)
...-makna mati syahid akhirat-mati yg menyeksakan.contoh:-mati lemas,mati beranak.hanya kesakitan yg mnjadi saksi..(sama mcm jenazah biasa)
-masalah tentera Islam mati terkena periuk api juga di kira mati syahid..
-Ibn Qayim mengatakan kafir harbi yg masuk ngara Islam lalu bunuh org Islam,dikira mati syahid..org kafir harbi wajib kita berperang dgn mereka..bersahabat dgn kafir harbi berdosa..
-org yg mati syahid dunia haram kita mandikan,buang dfarah mereka,buang baju yg mereka pakai ketika mati..
-kandungan yg tak cukup 6 bulan dikira gugur..tak perlu solat..sunat sahaja bukus dgn kain..hanya 3 perkara iaitu mandi,kafan,dan tanam
-kandungan yg cukup 6 bulan atau ke atas dikira beranak,mesti 4 perkara-mandi,kafan,solat dan tanam..

soal jawab
1.kalau pakaian ada najis,tak boleh basuh dgn dryclean..setiap yg najis itu kotor,tp yg kotor itu blum najis..
2.lelaki haram memakai perhiasan yg ada emas..
3.hukum makan kedai kafir makruh jika ada kedai Islam yg lain..
4.hukum nikah mutaah/kontrak adalah haram..ada tempoh..wajib bayar pembayaran mutaah selepas berlaku perceraian..
5.kalau tak ada kuliyah,afdal perempuan solat dirumah.
6.ketika duduk tahiyat awal,dtg rase was2 sujud skali ke 2 kali sblum tu..kita boleh sujud skali lg..
7.lepas dpt ikan biarkan ia mati..kalau ikan kecil xpe..tp kalau ikan besar,sunat kita sembelih(dgn kerat ekor) supaya mempercepatkan ikan itu mati..
8.umpan anak ikan hidup atau anak sotong,boleh..sebab dlm laut pun ia juga makanan ikan besar..tp dgn syarat jgn menganiyai binatang itu.
9.nazar nak 500 kalau hajat tercapai..tp byr ansur2-kalau duit dah cukup wajib bayar habis trus..kalau tak cukup baru boleh byr ansur2..
10.solat di tanah lapang,hujan turun..boleh teruskan,tak batal..bukan selalu solat tgh hujan..tapi kalau hujan itu dtgkan mudarat pd tubuh badan,boleh beredar..
11.org bg hadiah,tp kita tak trima-kalau yg bg hadiah tu brase hati kita berdosa.
12.fakir miskin boleh jual hadiah..tp org kaya tak boleh..

wallahualam.

Isnin, 7 Mac 2011

Kuliyah Ustaz Azhar Idrus-Masjid Pinang Merah,Paka-Kitab Nasihat Agama dan Iman-2 R'Akhir

Bab bahaya maksiat
-bahaya-benda yg kita perlu berjaga,maksiat-derhaka,la
nggar larangan Allah,larangan Nabi..
-bukan org yg jahat je penjenayah,org yg buat maksiat pun dikira penjenayah..
-org yg melakukan maksiat tidak sama dgn ahli maksiat..org yg melakukan sebab dia lalai mengingati Allah,lalu buat maksiat..kalau ahli maksiat ni,maksiat ni ibarat darah daging dah bg dia,tidak berasa salah melakukan maksiat,24 jam buat maksiat..
-nak kenal org munafikin cam ni-dia buat suruhan Allah,org buat haji dia buat haji,org solat dia solat,org puasa dia puasa,tp hukum Allah dia tolak,tu org munafik..
-kita ni manusia yg ada kelemahan,tp kita jgn terang2an lawan perintah Allah,jgn lawan Islam..
-dlm melakukan sesuatu kerja,hati kita biar ikhlas..kalau xde keikhlasan,syaitan mudah sgt tipu kita..
-dunia ni adalah tmpat kita utk cari bekalan utk akhirat..
-wali Allah pun malu nak mintak syurga sebab dia rase xcukup lg amal dia lakukan, tp kita,amal dah la jarang,lawan hukum Allah,tolak perintah Nabi,tp mintak syurga..

bab wajib segera bertaubat

-"Sebenarnya sesiapa yang datang kepada Tuhannya pada hari akhirat sedang ia bersalah maka sesungguhnya adalah baginya neraka jahannam yang ia tidak mati di dalamnya dan tidak pula hidup" Surah Taha:74
-dlm 7 anggota badan kita yg buat dosa,lidah dan kemaluan paling bahaya sekali..
-Diriwayatkan dari Sahl bin Sa’d ra.:Rasulullah Saw pernah bersabda, "siapapun yang dapat menjaga lidah dan kemaluannya, aku jamin ia akan masuk surga"..
-jgn harap kita selamat,jika kita tidak segera b'taubat dari maksiat,pasti trima balasan..sebab kita sntiasa terdedah pada azab Allah bila2 masa saje..

soal jawab
1.kiblat lari sedikit dari asal dimaafkan syarak sebab kita tak nampak kaabah..kalau lari banyak tak leh..
2.guru berkata kasar tak pe,tp mencarut atau maki hamun tak boleh.
3.imam batal ktika sujud,caranya bangun,takbir,dan keluar..kalau makmun batal ketika sujud terus keluar..makmun nak ganti imam batal ketika tahiyat.caranya:-bangun,dan duduk di tempat imam..
4.harus menyimapan misai..
5.perempuan cukur bulu roma boleh jika niat utk perhiasan bg suami..kalau yg xde suami xboleh.
6.meniarap makruh melainkan berubat..
7.mandi telajang,hukumnya samada makruh dan harus..
8.tutup mata ketika solat hukumnya harus kalau utk mendapatkan kekhusyukan..tp sunat kita memandang tempat sujud..
9.berhutang tapi yg bg hutang tidak dijumpai..kalau dah putus asa mencarinya,boleh kita derma kat surau,sedekah ke fakir miskin dgn niat byr hutang..
10.rambut panjang bg lelaki-haram klau menyerupai perempuan..
11.dosa mata-azabnye mata di cucuk dgn bara api di akhirat kelak.
12.inai tak boleh bg lelaki kerana ia perhiasan utk kaum hawa..
13.anak angkat dan anak susuan tidak boleh trima harta psaka.
14.dtg haid boleh ajar org baca quran dgn niat zikir,tp dgn syarat hanya menegur di tempat yg salah sahaje.
15.haram bercakap ketika org tgh solat,dan percakap itu mengganngu org yg tgh solat..makruh bercakap ttg duniawi dlm masjid..
16.makruh menahan hadas sebelum ingin melakukan solat..
17.selepas solat jumaat boleh jamak asar..

wallahualam..

Sabtu, 5 Mac 2011

Kuliyah Ustaz Azhar Idrus-Surau Pulau Musang-Kitab Sabilul Muktakim -5/3/11

*bab Kubur

*hukum tulis nama atas kubur
...-makruh kala tulis byk2,tlis pngkat alamat-harus sahaja menulis nama supaya mudah dikenali kubur siapa
-haram mbuat ssuatu di atas kubur spti kubah, rumah atau pagar, krna tanah itu diwakafkan kpd semua org Islam.-haram juga buat binaan utk mencantikkan kubur
-klau buat batu belendang,dgn syarat ia boleh dialih pada bila2 masa dikehendaki.

*haruskah perempuan menziarahi kubur
-tidak harus kerana kebanyakkan perempuan suka berkata2 perkara yg tidak berfaedah dan hanya sia2 sahaja-ada juga meratap atas kematian org yg disayangi seolah2 menunjukkan kebodohannye..
-kebanyakkannye mendedahkan aurat samada sengaja atau tidak.
-berhias diri diluar rumah yg boleh mngundang fitnah dan dosa..
-padahal ziarah itu sunat tp boleh jd berubah hukumnye jika syarat tidak dipatuhi.
-antara syartanya-tutup aurat,tidak berhias diri,ada teman yg mahram,tidak ramai org lelaki dan tidak bercakap yg sia2..

soal jawab
1.umat Islam lemah skrg disebabkan hanya sedikit sahaja yg berpegang teguh dgn ajaran al-Quran dan sunnah Nabi..tidak semua..
2.afdal niat utk qurban masa nak sembelih..masa lembu telah dipilih telah sah..klau xtau lembu yg mane lagi tak sah.
3.boleh wat pinjaman riba atas sebab darurat..cntoh:-xde tmpat tngal sgt2.
4.kalau dah tahu si wali tu wali fasik,nikah tak sah.
5.harus perempuan bljar kete dgn cikgu lelaki kalau ia tidak mendtgkan fitnah.,.
6.sunat warna rambut uban bg kaum lelaki..

wallahualam..

Rabu, 2 Mac 2011

Kuliyah Ustaz Azhar Idrus-Surau BUkit Bading-Kitab Farhatus Saalik-2/3/11

*sambungan bab kemungkaran di negeri Islam

1.lelaki dan perempuan skrg tidak malu mendedahkan aurat-aurat dibuka tnpa segan silu-jenayah adlah bhsa arab yg bermakna kesalah-org yg buka aurat dan tak solat adalah penjenayah..sebab jahil ramai yg tak tahu tutup aura...t dgn btul.
-dulu nak tgok org dedah aurat bukan senang,tp skrg dlm kmpung pun snang..-aurat adlah kmaluan..tp ramai org anggap tmpat kluar air kencing tu kemaluan..jd org yg dedah aurat adlah org yg dedah kemaluannye.
-balasan bagi wanita yang membuka rambut kepalanya kepada selain suaminya, ia akan digantung dengan rambutnya di atas API NERAKA sehingga menggelegak otaknya, berterusan selama ia tidak menutupnya..-dada yang sengaja dibuka atau ditonjolkan supaya kelihatan seksi akan digantung atas API NERAKA dengan pusat dan buah dadanya diikat dengan rantai neraka sebagai penggantungnya.
2.makin bertambah penyanyi dan penari wanita.nasyid pun xboleh bg wanita kalau melunakkan suara atau m'beri kesan pada hati lelaki.
-muzik tak haram hukumnye..tpi bila perempuan mnyanyi hukumnya jatuh haram..
-sponser utk hiburan mmg byk skrg, tp sponser untk agama jarang ada.
3.pertandingan menyanyi dan ratu cantik makin bertambah..mereka tidak rase malu mendedahkan aurat dikhalayak ramai
4.pinjaman yg berunsur riba makin b'tmbah.
5.hukum Allah ditinggalkan dan ambil hukum2 dari org akfir..wajib smua hamba Allah mengikut hukum al-Quran walaupun ia kafir..

-cntoh:-ape yg berlaku jika hukuman potong tgn ditunjukkan dlm tv utk memberi kesaran pd org lain..adakah jenayah mncuri makin bertambah atau berkurang??begitu lah jenayah yg lain..

soal jawab

1.pasang mp3 quran di masjid sblum subuh-harus..tp jgn lama..5 minit sblum subuh ok la tu..
2.xharam tnam org kafir.smbhyang dan mandi je haram..bekerja mengali girat utk org kafir adlah makruh..
3.kaki palsu xambik wuduk-sah wuduk nye..nak ambik wuduk utk kaki palsu pun xpe..

wallahualam

Selasa, 1 Mac 2011

 Kuliyah Ustaz Azhar-24-5 R'awal-28/2/11-Island's Crab Mosque

*sambungan bab haid(kitab Anak Kunci Syurga)

-time haid(darah kotor yg sihat) haram solat dgn sengaja,selain solat-tawaf,sujud syukur,sujud tilawah..dll..
-talak-haram atas suami talak isteri ktika haid-bukan haram perbuatan..sebabnye krana mlambatkan edah isteri bila diceraikan..walaupun ktika haid,tal;ak itu tetap jatuh,yg haramnye pd suami..
-putus/kering haid-tapi tak mandi lagi,semua perbuatan haram kecuali cerai dan puasa..
-istihadah-darah penyakit..tapi smua perbuatan boleh dilakukan..

*bab solat
-ertinya masuk huruf "ra"-allah akbar,dan habis dgn huruf "mim"-assalamualaikum..
-mengetahui waktu solat-"Daripada Abdullah bin Amru r.a. bahawasanya Nabi s.a.w bersabda, "waktu zuhur bermula dari tergelincir matahari di mana bayang seseorang itu sama panjang dengan tingginya selagi tidak masuk waktu asar, waktu asar pula berakhir sehingga cahaya matahari menjadi kuning (matahari hampir terbenam), waktu sembahyang maghrib pula akan berakhir sehingga hilang awan merah dilangit sebelah barat. Waktu isyak pula berakhir sehingga pertengahan dari setengah malam. Waktu sembahyang subuh pula ialah dari terbit fajar sehingga terbit matahari".
-zuhur bmula dari tergelincir matahari sehingga bayang seseorang itu sama panjang dengan tingginya.
-asar bmula dari bayang seseorang itu lebih panjang dari tingginya yang sebenar sehingga matahari hampir terbenam.
-maghrib bmula ketika tenggelam matahari sehingga hilang tanda-tanda merah (syafaq) di sebelah barat.
-isyak bmula dari hilang tanda2 merah (syafaq) dilangit sehingga pertengahan dari setengah malam.
-subuh-bmula dari naik fajar hingga terbit matahari.
-kalau tak yakin masuk waktu solat tak sah

soal jawab

1.Jika perempuan dalam keadaan haid mendapati darah haid itu berhenti (dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib kira-kira sempat dia solat Asar sebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha’ solat Zohor dan Asar.
2.wajib suruh anak 7 tahun solat.kalu kita suruh dia tak buat,mak ayah tlepas dosa.
3.semua selawat ke atas Nabi baik blake..
4.isteri xikut suruhan suami pakai stokin kaki dikira derhaka..sebab ia bukan melanggar syarak..istri wajib taat pd suami sebab suami yg tnggung dosa isteri..
5.kurma dan air zam2 digunakan ktika event belah mulut bayi.
6.makruh "patahkan" jari ktika khatib bca khutbah krana ia boleh melalaikan dan hlang khusyuk.
7.hukum minta sedekah-haram-bila dah kaya tp minta sedekah,harus-bila sgt2 terdesak,makruh-bila sakit cntoh buta sebab ade juga org buta yg lain mncari rezeki..
8.mandi bunga-harus utk segarkan badan dan haram bila ada kepercyaan karut..

wallahualam..