Selasa, 29 Mac 2011

Kuliyah Jemputan Ustaz Azhar diSurau Batu 10,Bukit Payung-29/3/11

Bab Halal dan Haram

-m'cari yg halal itu fardu bg umat Islam-nak tahu halal atau haram mesti la kena belajar-kita nak kahwin wajib kita belajar bab kahwin,kita nak korban wajib kita belajar bab korban..
-kebanyakkan manusia tidak tengok pd halal dan haram,tp tengok pd pendapatan yg akan dapat..
-tak ikut perintah Allah tentu dpt dosa, tapi kalau tak ikut hukum manusia,belum tentu dpt dosa..tapi ramai yg takut hukum manusia,dari takut hukum Allah..
-org yg mukmin bila terasa makan benda haram ia akan terasa..ibarat org yg tak biasa makan lada,tiba2 termakan lada,ia akan terasa pedas..bg org biasa makan benda haram selalu,ia tak akan terasa.
-Ibnu Abbas menerangkan bagaimana Allah tidak akan menerima sembahyang seseorang yang mana di dalam tubuhnya ada perkara yang haram.ulamak kias sembahyang itu sama dgn ibadat lain..
-“Sesungguhnya amal manusia yang pertama kali dihisab pada hari kiamat adalah solatnya” Jika solatnya baik, maka baik pula seluruh amalnya; dan kalau buruk, maka rosaklah seluruh amalnya." (HR. Thabrani).
-akhirat kita tak leh beli duit,tapi boleh beli dgn amalan kita..
-ada dua jenis makanan haram iaitu zatiyah yg nampak terang2an contoh khinzir..dan satu lg maknawiyah iaitu yg tak nampak iaitu rasuah,riba..haramnye disisi Allah tetap sama..ramai yg makan maknawiyah berbanding zatiyah..contoh makan harta psaka walaupun dia layak trma harta psaka..byk yg jenis cam ni..
-ramai yg malas jaga mak ayah ktika sakit,tp time bg harta psaka semua nak..
-walaupun org giler,dia tetap trima hrta psaka..wajib.."dok rajib dgr pun gitu,ho la,dah mu dop g dengar"..
-Allah ada firman,sape nak kaya cepat,perbanyakkan sedekah..bukan masuk skim cepat kaya..bukan masuk MLM..
-jarang kita dengar org byk sedekah muflis,tp rajin kan kita dgr org masuk skim cpat kaya bangkrap..
-nok kaya tak salah,tp biar dari sumber yg halal..baru betul..
-time mkn gulai,haram kita ambik byk atau melampaui batas sebab itu melibatkan hak org lain..ambik balik barang yg telah diberi pun haram..asal putus tunang,mintak balik cincin...ramai cam tu.
-rajin buat amal,buat ibadat,tp makan dari sumber yg haram..ibarat membina rumah ditepian ombak..buat sekali,tumbang di pukul ombak..begitu juga dgn amal..ibarat debu yg beterbangan..
-bila Allah bg rezeki,kita mstilah perhambakan diri padaNya..kita mesti bersusah payah kerana Allah,baru hamba Allah..kalau kita bsusah payah kerana duit,kita hamba duit..
-kita msti yakin dgn rezeki Allah,jgn bimbang..samy vellu pun Allah jamin,ni kan pula kita sebagai muslim..bykkan berdoa..yakin..
-Allah tak pelik hamba dia buat dosa,tapi Allah pelik hambanya tak nak bertaubat..

soal jawab

1.jumhur ulamak kata tak boleh pakai tali pada kanak2 sbgai tangkai..
2.tak boleh pegang Al-Quran tanpa wuduk walupun satu ayat..Al-Quran bukan dikira 30juzuk,tapi dikira ayat.
3.org yg keje makan gaji-dtg lambat,balik wal,atau byk ...curi tulang-jumhur ulamak kata-lepas dpt gaji,bykkan sedekah.moga sedekah itu jadi kafarah.
4.curi barang org-tak boleh sedekah kat masjid melainkan sudah berputus asa mencari tuannya..mesti mengikut benda yg sama..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan