Isnin, 7 Mac 2011

Kuliyah Ustaz Azhar Idrus-Masjid Pinang Merah,Paka-Kitab Nasihat Agama dan Iman-2 R'Akhir

Bab bahaya maksiat
-bahaya-benda yg kita perlu berjaga,maksiat-derhaka,la
nggar larangan Allah,larangan Nabi..
-bukan org yg jahat je penjenayah,org yg buat maksiat pun dikira penjenayah..
-org yg melakukan maksiat tidak sama dgn ahli maksiat..org yg melakukan sebab dia lalai mengingati Allah,lalu buat maksiat..kalau ahli maksiat ni,maksiat ni ibarat darah daging dah bg dia,tidak berasa salah melakukan maksiat,24 jam buat maksiat..
-nak kenal org munafikin cam ni-dia buat suruhan Allah,org buat haji dia buat haji,org solat dia solat,org puasa dia puasa,tp hukum Allah dia tolak,tu org munafik..
-kita ni manusia yg ada kelemahan,tp kita jgn terang2an lawan perintah Allah,jgn lawan Islam..
-dlm melakukan sesuatu kerja,hati kita biar ikhlas..kalau xde keikhlasan,syaitan mudah sgt tipu kita..
-dunia ni adalah tmpat kita utk cari bekalan utk akhirat..
-wali Allah pun malu nak mintak syurga sebab dia rase xcukup lg amal dia lakukan, tp kita,amal dah la jarang,lawan hukum Allah,tolak perintah Nabi,tp mintak syurga..

bab wajib segera bertaubat

-"Sebenarnya sesiapa yang datang kepada Tuhannya pada hari akhirat sedang ia bersalah maka sesungguhnya adalah baginya neraka jahannam yang ia tidak mati di dalamnya dan tidak pula hidup" Surah Taha:74
-dlm 7 anggota badan kita yg buat dosa,lidah dan kemaluan paling bahaya sekali..
-Diriwayatkan dari Sahl bin Sa’d ra.:Rasulullah Saw pernah bersabda, "siapapun yang dapat menjaga lidah dan kemaluannya, aku jamin ia akan masuk surga"..
-jgn harap kita selamat,jika kita tidak segera b'taubat dari maksiat,pasti trima balasan..sebab kita sntiasa terdedah pada azab Allah bila2 masa saje..

soal jawab
1.kiblat lari sedikit dari asal dimaafkan syarak sebab kita tak nampak kaabah..kalau lari banyak tak leh..
2.guru berkata kasar tak pe,tp mencarut atau maki hamun tak boleh.
3.imam batal ktika sujud,caranya bangun,takbir,dan keluar..kalau makmun batal ketika sujud terus keluar..makmun nak ganti imam batal ketika tahiyat.caranya:-bangun,dan duduk di tempat imam..
4.harus menyimapan misai..
5.perempuan cukur bulu roma boleh jika niat utk perhiasan bg suami..kalau yg xde suami xboleh.
6.meniarap makruh melainkan berubat..
7.mandi telajang,hukumnya samada makruh dan harus..
8.tutup mata ketika solat hukumnya harus kalau utk mendapatkan kekhusyukan..tp sunat kita memandang tempat sujud..
9.berhutang tapi yg bg hutang tidak dijumpai..kalau dah putus asa mencarinya,boleh kita derma kat surau,sedekah ke fakir miskin dgn niat byr hutang..
10.rambut panjang bg lelaki-haram klau menyerupai perempuan..
11.dosa mata-azabnye mata di cucuk dgn bara api di akhirat kelak.
12.inai tak boleh bg lelaki kerana ia perhiasan utk kaum hawa..
13.anak angkat dan anak susuan tidak boleh trima harta psaka.
14.dtg haid boleh ajar org baca quran dgn niat zikir,tp dgn syarat hanya menegur di tempat yg salah sahaje.
15.haram bercakap ketika org tgh solat,dan percakap itu mengganngu org yg tgh solat..makruh bercakap ttg duniawi dlm masjid..
16.makruh menahan hadas sebelum ingin melakukan solat..
17.selepas solat jumaat boleh jamak asar..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan