Pages

Isnin, 28 Mac 2011

Ustaz Azhar Idrus--Kitab Fatwa Mufti Johor-Jumaat 22 R'Akhir-25/3/2011


1.ali telah b'kahwin dgn seorg perempuan janda(zainab) dan zainab ada anak lelaki(muhammad) dan isterinya(ramlah),kemudian anak lelakinya itu meninggal dunia.apa hukum ali b'kahwin dgn bekas menantu tirinya itu?
jawapan-sah bagi ali berkahwin dgn bekas menantu tirinya..yg tak leh nyakahwin dgn menantu.

2.adakah yg boleh bernikah dgn bagi isteri yg kedua dgn tidak payah minta izin dgn isteri pertama??
jawapan-hendaklah perempuannye itu dirujukkan kpd pejabat kadi daerah terlebih dahulu dan diluluskan perempuannye oleh kadi besar dan ada kemungkinan izin dari isteri yg pertama tidak diperlukan.
-rujuk kpd pejabat kadi supaya kadi dpt menentukan layak atau tidak utk kahwin ramai-itu tujuannye.

3.adalah tanah seperti dinegeri kta ini boleh tayamum setengahnya tiada berdebu,setengahnya ada kena najis dan adakah tanah juga ada mustakmal,ada mutanajis?
jawapan-dlm Al-quran berfirman "bertayamumlah kamu dengan tanah suci"..maka sah tayamum dgn tanah ape jenis jua dgn syarat hendaklah tanah itu tidak mustakmal yakni tanah itu belum pernah digunakan utk tayamum.ttp tidak sah tayamum dgn pasir dan tanah yg telah digunakan utk tayamum.tanah dinegeri kita ini sah dibuat tayamum dan tanah yg b'campuran dgn najis tidak sah dibuat tayamum dan pilihlah tanah2 yg suci

4.berapa hari kita boleh bertakbir seperti raya aidiladha dan aidilfitri.
jawapan-sunat takbir pada hari raya haji dan bermula dari subuh 9 zulhijjah/pagi hari arafah hingga selepas solat asar pd hari tasyrik yg ke 13(13 zulhijjah).dan sunat membaca takbir kemudian drpd selepas tiap2 solat semasa fardu atau sunat.
-Takbir Muqyad selepas solat fardu atau solat sunat.
-Takbir Muqyad iaitu takbir yg tiada kaitan dgn solat atau bebas dgn waktu bermula drpd masuk matahari mlm dua hari raya itu(aidilfitri dan aidiadha) hingga selepas imam takbir ihram solat hari raya dan hendaklah solat itu mengangkat suara bertakbir samada dirumah,dijalan dimasjid siang dan malam.

5.adakah wajib makmum menegur sekiranya imam mebuat kesalahan dlm solat??
jawapan-pakah didapati imam telah meniggalkan sesuatu bacaan di dlm solat auat terhenti hendaklah makmum menegurnya.maka jika tersalah dlm surah atau terhenti sunat ditegur atau didlm fatihah wajib ditegur dan sekiranya imam meninggalkan sesuatu yg wajib atau menambah drpd yg tiada wajib ditegur dgn bacaan "subhanallah".dan jika malkmum atau ramai memadai seorg sahaja drpd makmum itu menegur dan jika bacan imam itu salah atau terhenti hendaklah mamkum membaca yg benar..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan