Pages

Rabu, 30 Mac 2011

Kuliyah Ustaz Azhar Idrus-Masjid Simpang 4 Chendering-Rabu-Kitab Miyatul Mussoli-30/3/11

-apibila baca "bismillahirahmanirahim",maka maknanya akuminta tolong dgn nama Engkau pada tiap2 sesuatu pekerjaan ialah yg mempunyai lemah lembut lagi mempunyai kasih syg atas sgala makhluk dgn memberi rezeki lagi kasih syg akan sgala hambanya yg mukmin dan apabila mbaca fatihah hingga akhirnya-maknanya segala puji bg Allah tuhan tiada menjadikan daku drpd org yg dimurkakan dan org dustakan iaitu yahudi dan nasrani ttp dijadikan daku di atas jln anbiak,dan syuhada dan sidikkin.(m/s 15)
-bila org puji,sunat kita kata "alhamdulillah".
-pelbagai nikmat dah Allah bg kat kita,tak terhitung kalau nak di bilangnye..yg utama sekali nikmat Islam dan iman..cuba bayangkan kalau kita dilahirkan dlm golongan non-muslim..kita juga patut b'syukur sebab Allah pilih kita utk menunaikan solat 5 waktu,dpt hadir ke masjid..ramai saudara2 kita yg Allah tak pilih mereka utk solat,utk hadir kuliyah..
-org yg pergi masjid mereka pun cari dunia juga, tapi mengapa tak ramai org yg pergi masjid..nak cari dunia tak salah,tp akhirat juga perlu di cari..
-dan bersyukur juga kita Allah tak masukkan kita di kalangan "bukan jalan yg Engkau murkai dan golongan2 yg rugi"(surah al-fatihah)..ulamak tafsir mereka adalah golongan yahudi dan nasrani..
-yahudi adalah kaum yg paling jahat sekali atas bumi..kenape??sebab kaum dia telah ramai yg membunuh Nabi dan para Rasul..kaum lain walaupun mmbunuh,tapi mereka tak membunuh Nabi dan rasul..
-wajib negara Islam menolong negara Islam yg lain apabila diserang tentera kafir..bukan berbaik2 dgn mereka..
-tapi,kebanyakkan org solat tidak mengerti ape yg dibaca..masih meminta pertolongan pada yg lain..masih mengikut budaya yahudi..
-time pembarisan merdeka,tentera masing2 tunjuk kekuatan mereka dgn kereta kebal,peluru berpandu,tapi bila negara Islam kena serang,masing2 berdiam diri..
-org yg tak solat,lebih jahat dari iblis.1/7 lapisan langit semuanya telah disujud oleh iblis..tapi iblis tak nak sujud pada Adam..org yg tak solat,tak nak sujud pada Allah,jadi manusia yg tak solat,lebih jahat dari iblis..nauzubillah..

soal jawab
1.masa tahiyat akhir hanya baca tahiyat awal-solat sudah sah,tapi fadilatnya kurang.
2.poco2 haram sebab pergerakkannye membuat silang,sama seperti lambang salib..
3.gugur janin di awal kehamilan sebab doktor suruh-jawapan:-kalau beranak ia akan memudaratkan nyawa atau kesihatan noleh,tapi dgn syarat janin itu tidak melebihi 4 bulan..tapi kalau doktor suruh sebab takut tak dpt jamin anak ramai,xdapat cari makan hukumnya bila tak cukup 4 bula makruh,tapi bila lepas 4 bulan HARAM..
4.masa solat ditempat sujud jatuh tahi cicak-jawapnnye jgn sujud tmpat tu,jgn bg kena tahi cicak,alih sedikit..
5.haram adakalanya dosa kecil adakalanya dosa besar..contoh:-kalau curi duit dgn nilai 10sen,dosa kecik,tapi kalau curi menyebabkna potong tgn,dosa besar..
6.tak pakai baju ketika solat,hanya pakai pelikat-sah..tp tak ada adab.

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan