Jumaat, 29 April 2011

Kuliyah Jemputan Ust Azhar Idrus-Surau Maras,Batu Rakit-29/4/11



*bab tentang hadis-dimana sesiapa yg tiada salah satu drpd 3 perkara ni,ia dianggap lebih hina dari anjing..1.sifat warak.2.sifat kebijaksanaan atau lemah lembut.3.akhlak yg baik..
-bukan kena ada tiga-tiga.ada satu pun ckup dah.tapi lebih baik ada 3.
1.warak-bermakna jaga agama dari rosak.bukan nak warak mcm wali2 Allah.warak sbg tahap org awam..jaga agama dari jatuh kebinasaan,jauh dari kejahilan..-ikut panduan Al-Quran dan hadis..
-Dari Anas ra bahwa Rasulullah saw bersabda : Jika kamu sedang melewati kebun-kebun syurga, maka singgahlah ke dalamnya. Tanya para sahabat : Apa yang engkau maksud dengan kebun-kebun surga, wahai Rasulullah?? Sabda beliau : Ia adalah majlis-majlis zikir. (Riwayat Tirmizi dan menilainya Hasan, Ahmad,AL Baihaqi dan Ibnu Syahim)
-beza kita dgn binatang hanyalah akal.kita mng sbb ada akal..tapi bab lain,semua menang ke haiwan.contoh:-kalau berlari,menang kuda..-tapi syg,manusia tidak ramai yg mengunakan akal,malah byk mengunakan nafsu..kalau ramai yg guna akal,mereka pasti cari bekalan utk akhirat.
-org yg snggup bersusah payah krna duit, dia hamba duit..ssiapa yg bersusah pyah keran allah, dia hamba Allah..nak cari dunia,cari duit tak salah..Allah tak marah..tapi akhirat pun kena cari juga..yg ramainya cari dunia lebih rmai dari cari akhirat..dalil:-tgok sndri ahli saudara2 kita..
-ada sikit sifat warak tak pe dah..jgn tak de langsung..nak tahu halal atau haram, majlis ilmu la tmpat nye..kena g dengar..tak rugi se sen pun..dop kena byr pun..tgok bola buleh,kena byr lagi..g dengar tak leh..tu kate, bodo pada kambing..lepas dgr pun boleh tgok bola..sia2 je la Allah bg akal, tapi tak nak guna.
-jauh dari majlis ilmu,dia akan jauh dari ilmu..bila jauh dari ilmu,ia akan berada dlm kejahilan..

2.bijaksana..-org yg paling cerdik adalah org yg melihat kesilapan,kesalahan diri sendiri..bukan melihat kesalahan org lain..biar ada persaan tu..ada dlm hati..jahilnye aku dlu..byk wat dosa dlu..biar ade, baru comey..
-yg ramainye,tengok keburukkan org lain, keburukkan diri dop tau..jaga tepi kain org buleh,dop saloh..yg tak boleh nye jaga tepi kain hal rumah tangga org.yg tu tak boleh.-menjadi fitrah manusia suka crita dan dgr pasal keburukkan org lain..cite atau dgr kebaikkan org lain jarang..sbb dlm diri byk dosa..sbb tu jd cam tu..
-org lain buat smeua tak kena..yg comelnye kita..ini bukan perangai org beriman..-org nok nikah,dia serabut,org cerai pun dia kata-laa...dia nikoh 2 ke,3 ke,dia cerai ke..dop guna se sen pun pitih tooookkk mu..
-setiap ape yg kita kata kat dunia, akan disoal balik diakhirat kelak..ingat molek..kalau salah wat kita kate..neraka la jwbnye..

3.akhlak yg terbaik.-contoh yg terbaik dulu,kini n forever ialah Nabi Muhammad s.a.w..-kalu kita nak cemerlang kat dunia, kita kena ada ilmu dunia..kalau kita nak berjaya diakhirat,kita ada ilmu utk akhirat..
-mslah skrg byk yg cari dunia..-jgn anggap manusia yg beri rezeki..yg beri rezeki hanyalah Allah..Allah bg rezeki, tak ada sape2 pun boleh halang..
-mane yg kita pilih miskin masuk syurga atau kaya masuk neraka???renung2kan..

soal jawab.
1.menantu buat mak mertua sakit hati-anak wajib taat pada ibu bapa.tak wajib taat pada ibu mertua..tapi wajib hormat..haram sakitkan hati sesiapa.tapi tengok dlu siapa yg punca mulakan sakit hati..
2.main msg dgn bukan mahram-bila timbul nafsu syahwat-haram(dosa kecil)..bila benda mustahak-harus..bila benda laro-makruh..tapi ingat-walupun dosa kecil ia boleh jd dosa besar atas beberapa sebab..
3.makmun masbuk waktu subuh rakaat kedua-sunat baca qunut sekali lg..tak baca pun tak ape.sah solat.
4.bila meraikan org kaya bukan atas sebab dia soleh,maka hilang agamanya 2/3..
5.tarian poco2 tapi tak ade niat nak ikut agama mereka..-jawapnnye ce mu pakai lambang salib tekak,tapi tak de niat??sama dop..haram tarian poco2 sebab ia buat lambang salib..ke kiri selangkah,masuk tgh balik,pastu kekanan selangkah.masuk tgh balik,keatas selangkah,pastu masuk tgh balik,ke bawah 2 langkah.kebwh panjang 2 pnjg..mmg bentuk salib..
6.suami boleh berbohong pada isteri utk menyenangkan hatinya..contoh:-isteri hitam,tapi suami ttap gtau ia putih utk menyenangkan hatinya..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan