Selasa, 12 April 2011

Ustaz Azhar Idrus-Surau Ladang-Selasa-12/4-8 J'Awal



*Kitab Jihazul Madihah(bab urus jenazah)

-utk mayat kanak2,tidak pakai keranda untuk usung tak ape..sekadar dukung sahaja pun boleh..-bagi mayat perempuan sunat kita tutup samada kanak2 atau dewasa..tutup keranda..-haram kafankan jenazha lelaki dgn kain sutera atau kain mas.
-ape yg kita pakai masa hidup harus,harus juga kita pakai masa kafan..tapi bila haram kita pakai masa hidup, haram juga kita kafan dgn pakaian itu.
-kain tutup keranda yg ada ayat quran,harus..tapi kalau utk kafankan mayat,haram sebab boleh jd najis jatuh kena ayat Quran.
-bila masa mengusung afdal guna keranda yg jenis 3 segi.tapi sekarang kebanyakkannya 4 segi..jgn letak org yg kecik di belakang.takut mayat beralih..tak seimbang..
-sorang2 angkat mayat,makruh kalau ada lg org lain.-makruh juga org lain tgh usung,tapi kita naik kenderaan pg ke tanah perkuburan.,tapi bila balik sunat naik kenderaan..
-org yg tak usung jenazah,afdal berjalan dihadapan..mayat berada di belakang.
-sunat bwk mayat dlm keadaan segera,tapi bukan bermakna berlari..tapi percepatkan mayat utk ditanam..tidak melenggah2kan masa.
-jgn bising dan membincangkan hal2 dunia ketika usung jenazah..
-drpd Ummi Salamah, katanya, Rasulullah bersabda bermaksud: "Apabila kamu menziarahi org sakit atau orang yang hampir mati, hendaklah kamu memperkatakan perkara yang baik, kerana sesungguhnya malaikat mengucap 'Amin' terhadap apa-apa yang kamu katakan itu."(HR Muslim)
-Barangsiapa menyaksikan jenazah sehingga dia selesai melaukan solat akan mendapat 1 Qirat (ganjaran), dan barangsiapa yang menyaksikan sehingga ia dikebumikan akan mendapat 2 Qirat. Telah bertanya : Ya Rasulullah, apakah makna 2 Qirat? Baginda berkata : Seperti 2 gunung uhud; ia itu ganjarannya” [Hadith Muttafaq ‘alaih]
-org perempuan tak leh menyaksiakan mayat g kubur..biar org lain balik dulu,baru buleh g..takut jatuh fitnah..sebab ramai zaman skrg,pakai cantik2 pergi kubur..bukan nak tengok,tpai nak tunjuk kecantikkan..
-sebab ikutkan adat,bila ada kematian,org perempuan yg baca yasin di halaman rumah..patutnye biar la lelaki yg baca,perempuan duk dlm bilik..

*kitab bahrul mahzi
-Rasulullah bersabda,Tak sempurna iman seseorang jika dia tak mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri atau melebihi daripada mengasihi dirinya sendiri.
-berdoa sekali utk kwan2,mudah2an Allah makbulkan..buka kita je tak nak susah,kawan kita pun tak nak jugak susah..jgn pentingkan diri sendiri..tak kena bayar pun kalau kita berdoa pada kawan2 kita..Islam itu bersaudara.ni tak time kita susah baru kita suruh kawan kita doakan kita..
-Nabi larang imam berdoa utk dirinya sendri..tak berdoa utk makmun..
-afdal kita berdoa di belakang kawan2 kita..takut bila berdoa depan kwan boleh jadi ikhlas,boleh jd riak..

soal jawab.
1.ada hutang dgn bos,tapi bos tak bayar elaun..tak boleh buat kira senyap gitu..kalau dah tak kerja dgn majikan tu tak ape..tapi kalau masih kerja kena bgtahu dulu bos ada hutang...
2.ada air separuh sahaja dlm baldi utk berwuduk..cetong tak ada..kena guna tangan,pada adatnya jadi air mustakmal..tapi kalau darurat,niat cebok masa guna tgn..dimaafkan..
3.masa sujud sahaja wajib lipat kaki..masa antara duduk 2 sujud atau tahiyat,sunat sahaja.
4.halal guna kaedah suntikan benih suami ke dlm rahim isteri.yg haramnya libatkan benih org lain..

wallahualam..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan