Pages

Khamis, 14 April 2011

Ustaz Azhar Idrus-Kitab Hidayatus Salikin-10 J'Awal-14/4/11



-dan sunat hendaklah engkau sediakan pada ketika hndak tidur,bersugi dan tmpat berwuduk.-sunat sebelum tidur niat nak bangun tengah malam utk buat tahajud
-kata imam al-ghazali-"bermula 2 rakaat di dlm tgh mlm itu, iaitu 2 perbendaraan kebajikan drpd bendaraan kebajikkan dlm syurga.
-perbendaraan tu ialah bekalan pada hari akhirat.-kalau di dunia kita ada bekal utk dunia, diakhirat juga kena ada bekal,iaitu amalan kita.
-kalau bersentuh dgn suami isteri ketika tidur dgn keadaan berwuduk,wuduk itu batal,tapi pahala tetap berjalan sampai terjaga waktu subuh.
-sebab ape kita susah nak bangun tgh2 mlm?-sebab kita diikat dgn dosa2.benda senang jadi susah, benda susah jadi snang.
-sedangkan rabiatul adawiyah mampu melakukan 300 rakaat tgh mlm..tapi kita, 2 rakaat pun belum tentu..
-tak perlu buat banyak,buat sikit pun tak ape,janji istiqamah..
-bola sanggup kita tengok,tpai utk solat tahajud kita susah..nak senang buat,dgn 1 cara..biar ada org bg duit,ramai r buat..=)
-Rasulullah s.a.w. bersabda-Tidur itu saudara mati." Ingatlah bahawa Allah memegang jiwa kita sewaktu kita tidur. Hak Dia untuk mengembalikannya atau tidak.Ingatlah juga, berapa ramai saudara-saudara kita yang mati ketika tidur.
-tidur adalah sahabat mati..ketika kita tidur, jiwa kita untuk sesaat ada dalam genggaman-Nya dan akan dikembalikan-Nya, hingga kita bangun dari tidur...

soal jawab
1.kerja broker tanah-harus dlm Islam apabila mematuhi hukum syarak.bila tak ikut syarak jadi haram.
2.berubat dgn cara menggunakan makhlus halus-ulamak berpendapat mengtakan ia haram.
3.boleh ambik wuduk dlm bilik air yg sekali dgn tempat buang air besar..yg haram,bila baca doa,dlm tandas.
4.tok imam rukuk,makmun masbuk tak sempat baca fatihah-makmun mesti takbir dahulu,baru rukuk.biar sempat sekali dgn imam,bukan rukuk terus.

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan