Rabu, 13 April 2011

Ustaz Azhar Idrus-Surau Bukit Kecil-9 J'Awal-Kitab kemusykilan Agama-16/4/11

soalan-adakah baca surah yasin kpd orang sakit antara ibadat atau adat sahaja?
jawapan-mmbaca surah yasin pada org sakit adalah perkara ibadah..sunat-sbgaimana sabda Nabi s.a.w-bacalah sekalian kamu ke atas orang sakit hampir mati dikalangan kamu akan surah Yasin."
-sunat juga baca bila2 masa.bukan malam jumaat sahaja.hari jumaat elok baca surah Al-Kahfi
-ada ulamak mentafsirkan hadis diatas bukan sahaja utk org yg hampir pada kematian,ttp pada yg telah meniggal dunia.-krana ia boleh meringankan beban org yg tengah nazak.

soalan-kelebihan membaca Al-Quran
jawapan-"bacalah sekalian kamu al-quran,sesungguhnya akan dtg ia pada hari kiamat nanti memberi syafaat kpd pembacanya."
-YANG PELIKNYA,HARI2 KITA BOLEH BACA SURAT KHABAR,TETAPI QURAN SEMINGGU SEKALI JE..SURAT KHABAR TAK LEH BG SYAFAAT PUN PADA KITA KAT AKHIRAT KELAK,HANYA QURAN SAJE MAMPU TOLONG KITA..
-"perbanyakkanlah kamu dgn mmbaca quran dirumah kamu,sesungguhnya rumah yg tak dibacakan quran di dlmnya kurang kebaikkan dan banyaklah kejahatannya dan sempitlah diatas ahlinya..
-rumah dah besar,tapi tak ada org baca quran..sebab tu rase sempit..
-wat benda kena tipu kita duk baca(surat khabar),benda wat betul kita tak baca..kerja dunia 8 jam rase ringan,tapi bila baca quran 5 minit rase berat.sebabnya dosa kita banyak,hati kita gelap,sebab ada hijab antara kita dgn Allah,Allah tak redha,dan tak ada kasih syg antra Allah dgn kita..

soal jawab

1.sapu muka selepas salam hadis dhaif tapi kita boleh beramal.
2.sunat angkat takbir selepas bangun dari tahiyat awal.
3.lepas solat jumaat,boleh jamak takdim waktu asar..tapi selepas asar tak boleh jamak takhir solat jumaat.
4.tengah haid tapi nak mandikan mayat-boleh..tak ada syarat.
5.tak sempat solat jenazah sekali dgn jemaah,kemudian jenazah dah ditanam.boleh solat kat kubur.yg haram,bila tak ada orang solat di masjid atau kat rumah terlebih dahulu.pastu solat kat kubur.
6.kaki ekor zaman muda dahulu-beli kereta dgn duit ekor-sunat tak guna kereta tersebut.dan mestilah bertaubat nasuha.
7.roh org beriman naik ke langit,tapi roh org kafir,atau org zalim tak naik ke langit.Allah tidak buka pintu2 bg roh orang kafir dan org zalim.
8.polis wat roadblock ketika solat jumaat-adakah mereka diberi kelonggaran..-tengok keadaan dahulu,kalau hal sgt mustahak,dimaafkan-contoh ada pembunuhan,terpaksa kena wat roadblock.ada rompakan..
9.mandi wajib dalam tab mandi-boleh.lepas keluar dari tab mandi,air itu dikira air mustakmal..

wallahualam..






Tiada ulasan:

Catat Ulasan