Pages

Rabu, 6 April 2011

Kuliyah Ustaz Azhar-Surau Bukit Bading-2 J'Awal-6/4/11-Kitab Farhatus Salik

*sambungan bab kemungkaran di negara Islam

-zina tidak dikena rejam,hanya ikat jamin sahaja.mencuri dikenakan hukuman penjara, tidak dikenakan hukum potong tgn.murtad tidak dikenakan ape2,patutnya dibunuh..cukai2 byk dikenakan pd org Islam.org kafir dijulang2..
-“Perempuan yg berzina dan lelaki yg berzina hendaklah kamu dera masing2 dgn 100 rotan dan jgnlah kamu berasa kasihan belas thadap keduanya dlm melaksanakan perintah Allah jika kamu beriman kpd Allah dan pada hari kemudian.Hendaklah hadir ketika dijatuhkan hukuman terhadap mereka sekumpulan dikalangan org2 yg beriman” (An-Nur:2)
-“Tidak halal darah orang-orang Islam kecuali belarkunya salah satu daripada tiga perkara iaitu orang yang telah berkahwin berzina, orang yang membunuh dengan sengajacdan keluar daripada agamanya juga berpecah daripada jamaah orang-orang Islam”
-“Dan pencuri lelaki dan pencuri perempuan, potonglah tangan keduanya sebagai satu balasan ke atas apa yang mereka mengusahakan, dan hukuman contoh daripada Allah; Allah Perkasa, Bijaksana” (5:38).
-“Wahai orang-orang yang percaya, sesiapa antara kamu yang berpaling (murtad) daripada agamanya, maka Allah akan mendatangkan satu kaum yang Dia mencintai, dan mereka mencintai-Nya; rendah diri terhadap orang-orang mukmin, keras terhadap orang-orang yang tidak percaya; mereka berjuang di jalan Allah, dan tidak takut akan celaan mana-mana pencela. Itulah pemberian Allah; Dia memberinya kepada siapa yang Dia mengkehendaki; dan Allah Merangkumi, Mengetahui” (5:54).
-dlm Al-Quran semua dah bg tahu hukum2nya..Malaysia ni bukan hak milik kita,tapi hak milik Allah..so,Dia tahu la ape yg nak buat..kita wajib ikut Dia,sebab kita duduk rumah Dia..
-hakim ada 3 jenis,2 diantaranya masuk neraka dan 1 lg kedlm syurga.
1.hakim yg jahil ttg hukum2 Allah dan tak laksanakannya.
2.hakim yg tahu hukum Allah,tp tak laksanakannya.
3.hakim ini tahu hukum Allah,Dia laksanakannya..yg ini masuk syurga..
-kita tak buat zalim,tapi kita sokong org zalim.kita juga diseret di humban kedlm api neraka.(nauzubillah)
-ulamak2 dan mufti2,imam2,tak kira imam muda atau tua,wajib tegur org2 yg buat kesalahan,buat kemungkaran,buat benda haram..wajib tegur..
-mufti2 pakat tutup mulut dan buat tak peduli.m,ereka menempah tiket ke dlm api neraka.mereka ini diibaratkan syaitan bisu..mendiamkan diri dari menegur2 kemungkaran..tidak berani menyatakan kebenaran..
--org kampung yg tak tahu hukum tak ape duduk diam, tapi mufti2,ulamak2,ustaz2 yg tahu kum mesti bersuara,mesti menegur org yg buat mungkar.
-DALAM AL-QURAN DAH BGTAHU ARAK ADALAH HARAM..TAPI KENAPE ADA DI NEGARA ISLAM SEPERTI MALAYSIA..TAKKAN MUFTI TAK TAHU..KENAPE BUAT DIAM??

soal jawab
1.haram kita maki hamun sape2..marah tak ape,maki hamun tak boleh.
2.politik suku agama suku adalah ajaran yahudi..sape kata cam ni buat kali pertama dia berdosa,tapi kalau buat kali kedua,batal Islam nya.
3.hukum berkabung-Tidak halal bagi seseorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhirat berkabung atas kematian seseorang, kecuali ke atas suami selama empat bulan sepuluh malam.adat berkabung atas kematian pemimpin, dengan cara seperti merendahkan bendera, memakai pakaian serba hitam, songkok berlilit dan seumpamanya, ia satu perkara yang tidak ada asas dalam syarak dan tidak didapati sumbernya dalam agama, dan perbuatan salaf. Malahan, ketika wafat pemimpin paling agung, Rasulullah s.a.w, sahabat tidak melakukan perkabungan seumpama ini.hukumnya haram.
4.suami berjanji akan beri tanah kpd isteri muda kalau kahwin sorang lagi.tapi selepas kahwin,dia tak bagi..nikahnya sah,tapi berdosa kerana berdusta tak bagi tanah.
5.nikah khitbah-nikah gantung.nikah tp tak duduk bersama..tpi bila bersetubuh ia tak haram,ini satu kelbihannya..

wallahulam..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan