Isnin, 25 April 2011

Kuliyah Ustaz Azhar Idrus-Masjid Pulau Ketam-25/4/2011-Kitab Anak Kunci Syurga-21 J'Awal



*syarat wajib solat(yg luar dari ibadat) contoh wuduk.b'agama Islam.baligh.berakal.suci drpd haid dan nifas.
-sape dah solat jumaat, haram dia solat zohor krana menambah waktu solat..sehari hanya 5 waktu.
-org yg sengaja meniggalkan solat wajib kena kena hukuman hudud.
-walaupun org kafir terlepas dari tuntutan dunia, tapi mereka takkan terlepas dari tuntutan akhirat.
-solat tak wajib atas org gila dan kanak2 yg belum baligh.-start umur 7 tahun, mak ayah kena suruh sembahyang.masuk 10 tahun, kalo suruh semayang, tanak semayang jugak, mak bapak boleh rotan anak.kalau tak suruh,mak yah yg berdosa.kalu dah suruh,tapi tak nak buat,dah terlepas dari dosa.
-3 golongan yg terlepas dari dosa:-kanak2 yg belum baligh,org yg tido hingga bangun,dan org giler hingga dia sembuh..
-anak2 yg belum baligh buat amal kebajikkan dpt pada mak ayah.
-gila ada dua jenis,ada yg haram,ada yg tak haram.yg haram yg berusaha utk jadi giler-contoh hisap dadah,hidu gam,minum arak,tak sabar sebab mati anak.
-yg tak haram bila dah ditakdirkan dari Allah.
-ulamak kias yg 7 tahun bukan hanya solat,tapi ibadat lain juga termasuk seprti solat,tutup aurat.
-TAPI ZAMAN SKRG MAK YAH TAK PENTINGKAN BAB SOLAT, YANG PENTING BAB AKADEMIK..TAK BIMBANG ANAK TAK SOLAT, TAPI BIMBANG KALAU TAK DAPAT 5A,10A..

*syarat sah solat ada 9 perkara.
1-menghadap kiblat.kiblat adalah arah kaabah.-dlm kaabah boleh kiblat ikut mane2 pun.-kalau solat duduk yg tempat ada dalil,tapi salah kiblat wajib ganti balik..kalau tak ada dalil,tak perlu ganti contoh dlm hutan.
2-tutup aurat..tutup stakat yg mampu.klau ada seluar pendek saje,wajib solat juga.contoh duduk dlm penjara..masalah qada,berlaku khilaf..yg penting solat itu wajib walaupun sakit sekalimanapun..
-bila seluar kena menitik air kencing sikit,ramai yg tak solat..kain tak bawak..bab solat, ramai yg ambik mudah..ulamak feqah,dlm keadaan telanjang pun wajib solat.contoh:-dlm hutan,klau ada daun,tutup dgn daun..kalau ada selut(lumpur),kena tutup dgn selut..kalau ada sungai saje,wajib solat dlm sungai..buat yg stakat mampu dan tidak memudaratkan diri.
-TIAP2 HARI MAKAN REZEKI ALLAH BAGI..TAPI TAK SOLAT..BASE MUKA TAK MALU..

soal jawab.
1.takbir dlm bahasa melayu-tak sah solat.
2.baca al-fatiha dgn 1 nafas atau dgn 1 wasal-harus..
3.najis serigala sama dgn anjing.
4.berkata kesat dlm hati pd org lain-dosa kecil.
5.nampak warna kulit masih dikira tidak menutup aurat,.
6.beranak lepas mlm raya-tak wajib zakat sebab tak hidup lg masa ulan ramadhan.
7.Nabi Isa masih hidup..
8.air ribena-malysia kata tak ada alkohol, pengeluar kata ada alkohol..tinggalkan lah yg meragu2kan..
9.isteri batal wuduk cium jenazah suami..tapi sunat cium.
10.lelaki jd perempuan.-kalau jenazah kena iku jantina asal..mandi,kafan,solat mayat cara lelaki.
11.harta suami isteri sepercarian,ada 2 org anak.-isteri meniggal,suami kahwin lain.harta tu tak boleh buat atas nama suami.kena bahagi dua..yg separuh nama isteri di kira harta faraid.
12.boleh letak najis kat tempat org buat maksiat.
13.wasiat benda haram dan benda wajib tak sah.contoh-kalau aku mati, mu tak payah pakai la tudung..tak sah.
14.masalah bayi 6 bulan ke bawah-kalau hidup mesti mandi,kafan,solat,tanam...kalau tak hidup mandi,kafan,tanam..kalau 6 bulan ke atas emsti mandi,kafan,solat,dan tanam..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan