Pages

Jumaat, 8 April 2011

Ustaz Azhar Idrus-Fatwa Mufti Johor-Surau Ladang-8/4/11-4 J'Awal

1.sperkara yg sgt myulitkan saya dimasa saya solat hingga berkali2 takbir dan kadang2 smpai saya tak solat disebabkan kuat was2 saya.pada hal niat mmg cukup senang utk masuk dihati ttp bila tgh takbir dan kadang2 tgh baca fatihah dtg secara mengejut dihati supaya solat sampai semula solat atau semula membaca yg meyebabkan hati saya cemas.

soalan-1:-bgaiamana hendak menghilangkan was2 yg sudah dikatakan melampaui had itu pada hal sebelum saya solat,telah dibaca surah an-nas,al-falaq dan kadang2 ayat kursi pun saya baca.
jawapan:-saidina usman r.a telah berkata kpd Rasulullah s.a.w berkenaan was2 didlm solat.jwpan baginda itu adalah syaitan yg bernama "khanzab".jika kamu ada berasa dgnya hendaklah kamu berlindung kpd Allah(m'baca a'uzubillah) dan hendaklah kamu berludah di sebelah kiri kamu 3x.kata saidina usman sya pun buat ape yg disampaikan itu,maka Allah tlah mhilangkan was2 itu drpd saya
-senjata org mukmin ke atas syaitan ada 6:-1.mmbaca istiazah.2.mbaca syahadah.3.mebaca bismillah.4.meninggalkan tamak.5.meniggalkan angan2.6.meniggalkan perkara dunia.
-tinggalkan dunia,baru syaitan tinggalkan kita.

soalan-2.adakah sah solat sya kalau diteruskan dlm keadaan hati saya keluh kesah samada hendak solat semula atau tidak dgn sebab was2.
jawapan:-sah solat.sebab tidak buat perkara yg membatalkan solat..

soalan 3-bgaimana hendak membezakan diantara yg betul perkara itu dtg dari hati dgn was2 krana kedua2nya itu hampir serupa.
jawapan:-asal makna was2 itu adalah suara yg perlahan yg tidak dirasai dan waas2 itu adlah syaitan samada dari drpd manusia atau jin.dialah yg membisikan dgn keburukkan dan kejahatan dan kekufuran kedlm hati manusia oleh sebab kita diajar oleh al-Quran berlindung kpd Allah drpd bisikan syaitan."Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman,Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia."

soalan 4:-bagaiman kalau dtg dari pihak hati yg melibatkan rosak iman kemudian kita sedar salah.pd hal kita tak mahu merosakkan iman dan tuhan tahu hati kita.dan keadaan seperti iti adakah menjejaskan iman.
jwapan:-bagi makluman tuan,syaitan adalah sentiasa berada disamping seseorg hmba Allah.-maksud utamanya ialah hendak melalaikan manusia drpd ingatkan Allah dan membanyakkan manusia suatu yg buruk dan maksiat.
-syaitan dtg kpd seorg kamu dan berkata supaya yg menjadikan ini supaya yg menjadikan itu?.hingga ia berkata supaya yg menjadikan Tuhan kamu?dan apabila smpai disitu hendaklah org itu berlidung dgn Allah.

wallahualam..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan