Pages

Rabu, 27 April 2011

Kuliyah Ust Azhar Idrus-Surau bukit kecil-27/4/11-Kitab Kemusykilan Agama-23 J'Awal



*baca quran tp tak tahu makna, adakah dpt pahala??

-"Barang siapa membaca satu huruf dari Alquran, dia akan memperoleh satu kebaikan. Dan, kebaikan itu akan dibalas sepuluh kali lipat. Aku tidak mengatakan alif laam miim itu satu huruf. Tetapi alif satu huruf, laam satu huruf, dan miim satu huruf." (HR Tirmizi dan Ibnu Mas'ud).
-hanya ayat quran saje bila kita baca dpt pahala, walupun kita tak tahu makna..kalau zikir tak dpat pahala kalau tak tahu makna.-baca ayat pahala lain,tahu makna pahala lain pula.
-walupun tak tahu makna, belum tentu lagi kita selamat..yg afdalnya bila kita baca kita tahu maknanya..mula2 baca, kemudian tahu makna,dan kemudian ikut ape yg ada dlm quran baru kita selamat..kadang2 bila kita baca dan tahu makna, tapi langgar juga..
-baca 3 hufur je dpt 30 pahala..tapi kita susah nak buat sebab benda akhirat..1 HURUF PUN BELUM TENTU KITA BACA..
-
*apakah itu mati??
-Mati adalah berpisah roh dari badan, tetapi ianya bukanlah satu babak yg penyudah dlm kehidupan di dunia, malah ianya sebagai suatu proses sementara bagi menempuh kehidupan yg kekal abadi yang bermula dari alam kubur.
-Sesungguhnya kematian itu tidak pernah diundang atau dijemput, ia tidak pernah berkompromi, tidak memilih martabat atau dalam keadaan sedar atau berkhayal, dalam taqwa atau maksiat. Kematian itu pasti mencari di mana saja roh berada.
Maksud Firman Allah s.w.t :
"Di mana saja kamu berada, kematian itu akan mendapatkan kamu sekalipun kamu berada dalam kubu yang kukuh."(Surah an-Nisaa' ayat 78)
-Kematian akan mengejar ke mana saja kita berada, ia akan tiba pada bila-bila masa tanpa diundang dan tanpa menerima tempoh.
Maksud Firman Allah s.w.t:
"Apabila sampai ajal maut seseorang itu ia tidak dapat ditunda atau dipercepat, walau sesaat pun."(Surah al-A'raf ayat 34)
-Setiap yang bernyawa akan merasai mati dan sesungguhnya pahala kamu akan dibalas pada hari kiamat"al-imran 185
-bg org yg soleh dan beriman mereka suka pada kematian..bukan bermakna suka utk mati, tapi redha utk bertemu dgn Allah dan merasai nikmat ganjaran dari Allah..
-kebanyakkan manusia yg belum bersedia utk mati menemui ajal..nauzubillah..
-ALLAH SUKA ORG YG SENTIASA MERASAKAN DIRINYA BERDOSA DARI ORG YG TIDAK PERNAH MERASAKAN DIRINYA BERDOSA..BANYAK MANA DOSA ITU, HANYA TUAN EMPUNYA DIRI SAJE YG TAHU..
-org kafir dan menyitai dunia takut pd kematian..

soal jawab
1.tahyatul masjid dlm surau-mazhab syafei kata tak boleh,mazhab hanbali boleh.
2.PAKAI TUDUNG KENA TUTUP DEPAN DAGU,BUKAN BAWAH DAGU..KALAU SOLAT TAK SAH.
3.sombong dgn ilmu-rase dirinya yg pandai,tak nak berkawan org yg tiada ilmu..semuanya akan dihumban dlm api neraka.
4.memberi salam selepas solat-tidak memberi salam kpd sape2 tapi hanya utk keluar dari solat.setgh ulamak kata memberi salam pd semua makhluk2 yg beragama Islam.
5.tak boleh solat duduk lebih dari paras imam walaupun terdesak.
6.sebut "aku cerai mu" 3x.kalau niat 1 kali sebut utk satu cerai jatuh 3..tapi kalau sebab tak dgr,jatuh 1.
7.org perempuan boleh pakai celak di luar rumah tapi tak boleh melampau2..yg hairannya dpn suami tak nak pakai..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan