Sabtu, 16 April 2011

Ustaz Azhar Idrus-Masjid Titian Baru-16/4/11-Kitab 40 hadis Akhir Zaman-12 J'Awal

Hadis 1 - TAKWA DAN PERPADUAN ASAS KESELAMATAN DI AKHIR ZAMAN

Daripada Abi Nijih 'Irbadh bin Sariyah r.a. berkata, "Telah menasihati kami oleh Rasulullah saw. akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami." Lalu baginda pun bersabda, "Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang memimpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin
Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid'ah) yang diadaadakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid'ah itu adalah sesat."(H.R. Abu Daud dan Tirmizi)

keterangan

• Hadis di atas mengandungi pesanan-pesanan yang sangat berharga daripada Rasulullah saw. bagi umatnya, terutama bila mereka berhadapan dengan zaman yang penuh dengan kacau bilau dan perselisihan iaitu seperti zaman yang sedang kita hadapi sekarang ini. Oleh itu sesiapa yang mahu selamat maka hendaklah ia mengikuti tunjuk ajar yang telah disabdakan oleh Rasulullah saw. dalam hadis, iaitu:

Pertama:
Hendaklah ia melazimi takwa kepada Allah dalam keadaan apa jua dengan mengerjakan segala perintah Allah dan menjauhi segala laranganNya.
-klau org pesan,tazkirah tentang bab akhirat,tapi hati tak de rase ape2,rase takut ke,maknanya hati kita ada masalah..
-ape yg kluar dari mulut Nabi s.a.w semuanya berharga walaupun perkataan nya sedikit tapi byk maknanya..
-zaman skrg dah kacau bilau,huru hara,tak ikut undang2..
-Allah tak pandang harta,pangkat atau darjat seseorang,tapi Allah pandand ketaqwaan,makin tinggi taqwa sesorg ,makin mulia disisi Allah..
-taqwa janga sekadar lafaz sahaja,tapi biar ada dlm hati.contoh:-dlm khutbah jumaat,menyuruh semua bertaqwa,tapi takut nak nyatakan kebenaran..takut nak kata yg betul..tak semua masjid cam tu,sesetgh je..

soal jawab
1.niat nak pergi berkelah di waterpark gambang..tapi tempat tu byk dedah aurat.-boleh jamak qasar,sebab niat tak nak pergi tengok aurat.tak dikira perjalanan maksiat.kalau niat nak buat maksiat,tak boleh jamak qasar.
2.makmun masbuk ketika imam baca tahiyat akhir,tiba2 imam sujud sahwi-imam ghazali kata,hendaklah kamu sujud sekali mengikut imam..
3.makna sunnah-perjalanan Nabi-ape yg Nabi pakai,percakapan Nabi..
  makna afdal-ape yg lebih baik..
4.lpas mandi wajib terlihat ada kesan cat pada tubuh badan-kalau kecik saje,dimaafkan syarak,andaikata ia seorg tukang cat.
5.tak haram makan nafkah ayah yang tak solat.
6.jual cicak pokke-kalau tujuan perubatan,harus..kalau tujuan makan,haram.
7.nak jadikan seseorg itu imam,tapi kita tak tahu dia solat ape,tak sah ikut..
8.nak solat fardu berimankan org yg solat sunat atau nak solat sunat berimamkan org yg tgh solat fardhu-hukumnya berlaku khilaf..jumhur ulamak kata yg afdal,solat sunat,utk solat sunat,dan solat fardu utk solat fardu..
9.berkata,"kalau ikut hukum,tak kan maju nya"..-rosak akidahnya..
10.memindahkan jenazah-byk pendapat,antaranya-1.dimana dia mati,disitu dia kena tanam(kwsan kubur)..2.boleh pindah,tapi dgn syarat tidak melebihi had musafir.3.boleh pindah mane2 tapi jgn sampai mayat itu berubah.
11.makruh imam perempuan baca kuat,sunat baca perlahan,bagi imam yg solat jemaah bersama perempuan.
12.boleh mengumpat menceritakan keburukan atau maksiat yang telah dilakukan oleh seseorang kepada pihak atau individu yang berkuasa atau bertanggungjawab untuk mencegah kemungkaran tersebut.dgn sebab kezaliman ia, Islam tak dpt naik..Islam ditentang.
13.tidak haram sengaja berhenti solat utk menyelamatkan nyawa seseorg.contoh:-anak kecil turun tangga.
14.wat umrah gunat duit rakyat-tak boleh..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan