Isnin, 4 April 2011

Kuliyah Ustaz Azhar-Masjid Pinang Merah-4/4/11-30 R'Akhir-Isnin

*bab bahaya menangguhkan taubat
-jgn harap kita akan terselamat,jika kita tak segera b'taubat dari maksiat itu.malah kita pasti akan mendapat azab dariNya.sebab org yg a'si atau derhaka pd Allah,mereka sentiasa terdedah pd azab Allah.
-sesiapa rase dia ada dosa,dia wajib bertaubat..same cam solat,tp solat tu ada waktu dia..tp taubat,bila buat dosa,wajib bertaubat..
-biar rase tak selamat itu selalu ada dlm hati kita..ibarat kereta,tak kotor,tapi di gilapkan lagi,makin bersih...
-org yg bertaubat bersungguh2,dosanya diampun ibarat kanak2 yg baru lahir yg tiada dosa..
-kerana duitmanusia sanggup lakukan apa shaja tanap memikirkan halal atau haram..yg penting duit dpt..contoh:-artis,sanggup menyannyi dikhalayak ramai utk dpt duit..
-CE AMBIK KAMBING SEKOR,LETOK ATAS PENTAS,KAMBING TU PUN LARI..DAH ARTIS(PEREMPUAN) TAK LARI PUN,BODO PADA KAMBING..
-ya Allah ya Tuhanku,jadikan kami org yg sentiasa mngambil ingatan dari amaranmu.mengikut jejak langkah kitab dan Rasulmu..sentiasa berkumpul dlm ketaatanMu..matikanlah kami dlm agama Islam.himpunkalah kami bersama para salihin dan org beriman..
-(Kami utuskan Rasul-rasul itu) membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang membuktikan kebenaran mereka) dan Kitab-kitab Suci (yang menjadi panduan); dan kami pula turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Al-Quran yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka, dan supaya mereka memikirkannya.(Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah orang-orang yang merancang dan melakukan kejahatan-kejahatan itu merasa aman daripada ditimbuskan oleh Allah akan mereka ke dalam bumi, atau mereka didatangi azab dari arah yang mereka tidak menyedarinya?Atau Ia membinasakan mereka secara mengejut dalam masa mereka berulang alik melakukan kerja masing-masing? Kerana sebenarnya mereka tidak akan dapat melemahkan kuasa Allah.Atau Ia membinasakan mereka (dan harta benda mereka) sedikit demi sedikit? Kerana sesungguhnya Tuhan kamu Amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya.surah an-nahl(45-47)

*bab bahaya panjang harapan
-iaitu merasa diri hidup kekal lama..rase dirinya umur panjang..tiada jalan yg lain utk menuju kesyurga melainkan taat pada Allah dan Rasul
-mintak umur yg panjang supaya dpt lagi berbakti pd Allah,agar dpt bayar hutang dgn Allah..
-lg pnjg umur lg bagus,dpt kita beribadat pada Allah..tp jgn jadi macam org tua yg hidup tiada amalan..
-para salaf berkata "brgsiapa pjg harapannya,rosak amalannya.
-yg ramai nya org skrg ni,upgrade duniawi je banyak,tapi tak upgrade hal akhirat..dari spm ke diploma,pastu degree,pastu keje,pastu kahwin,pastu berkeluarga..tapi surau masjid time kahwin,jumaat je pergi..
-nak cari dunia tak slah,tapi akhirat jgn la tinggal..org pergi masjid pun cari duit gak,nape kita tak leh pergi??sape diorg tu??-mungkin adik beradik kita,saudara mara kita,sepupu kita..pok sedare kita..
-TENGOK LEMBU,PAGI PERGI CARI MAKAN,MALAM BALIK..TAK PERGI PUN MASJID..HABIS,MANUSIA,PAGI PERGI KERJA,MALAM BALIK..SURAU PUN TAK PERGI..SAMA R MACAM LEMBU.ke guane??

soal jawab
1.syarat taubat-1.berhenti.2.menyesal.3.berazma tak nak wat lagi..yg ni tidak berkaitan dgn manusia..tp kalau kait,tmbh 1 lg yg ke4 iaitu minta maaf,atau ganti balik harta yg di curi..
2.tak boleh pajak gadai harta pesaka tanpa persetujuan adik beradik..tak boleh buat pandai2..
3.makruh makan tgn kiri..
4.haram soalt ketika khutbah dibaca melainkan solat sunat tahyatul masjid..
5.113 surah semuanya ada dlm 1 surah iaitu al-fatihah..
6.boleh jd imam kalau belum baligh,syaratnya mesti mumayiz..
7.bila sebut aku "akan" cerai mu.talak tak jatuh..sebab ada "akan"..
8.sunat ciumtgn para Nabi,sahabat Nbai,wali,ulamak2,mak ayah,suami dan pemerintah yg adil..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan