Pages

Jumaat, 1 April 2011

Kuliyah Ustaz Azhar Idrus-Surau Pok Tuyu-Kitab Muhimmah-1/4/11-28 R'Akhir


1-berbahagialah bg org yg sabar atas kematian anaknye dan celakalah bg sgala org yg marah dgn keluh resah dgn perkataan dan perbuatan yg jd derhaka pd Allah..
-bila sabar dgn kematian anak,ia akan mendapat pahala yg sgt besar..-iut hanya ujian dari Allah..bala ada dua jenis,iaitu ujian dan balasan..
-dari hujun kaki smpai hujung rambut,itu semua hak Allah..bila2 masa saje Allah boleh ambik..
-tidak semua yang kita inginkan akan menjadi milik kita, kerana kadangkala apabila kita menyukai sesuatu sebenarnya ia tidak baik bagi kita, dan boleh jadi sesuatu yang kita benci itulah yang terbaik buat kita, hanya di tangan Allah segala rahsianya..jgn berputus asa kalau Allah tak bg sesuatu pd kita..

2.bila berkahwin ia akan mehilangkan syahwat(keinginan) pada diri kita,menghilangkan akan syahwat kpd perempuan yg membimbangkan.
-menghilangkan rase bimbang dlm hati bila kita akan kahwin semasa beribadat dan lg terpelihara drpd syaitan yg bertemu membawa kpd perbuatan haram..
-"Sesungguhnya seorang wanita menghadap dengan bentuk syaitan dan mundur dengan bentuk syaitan juga. Jika ada di antara kalian melihat seorang wanita, lalu berasa ghairah, maka datangilah isterinya (salurkan kepadanya). Sebab hal itu dapat menolak penyakit yang ada dalam hatinya." - Hadith riwayat Imam Muslim
-Makna paling tepat ialah wanita itu dipergunakan oleh syaitan dengan menghiasi mereka sehingga kelihatan cantik di mata lelaki yang memandang. Hakikatnya, wanita itu biasa sahaja. Hal itu berlaku kerana syaitan menghiasi mata dengan penipuan dan godaan.
-Jika seseorang itu telah berkahwin maka dia telah menyempurnakan separuh daripada agamanya, maka bertaqwalah kepada Allah pada separuh lagi..
-bila ada suami atau isteri kehidupan menjadi lebih sempurna..

soal jawab

1.anak2 boleh menasihati ibu bapa mereka..mereka juga ada hak..
2.ramalan tarikh lahir-tak boleh percaya-kalau percaya syirik..semuanya dah tertulis dlm Luh Manfuz.
3.mas kahwin-yg paling berkat adalah yg paling murah..
4.beli handset rampasan dgn kastam-tak boleh..
5.haram mak ayah ambik duit mas kahwin anak2 mereka..
6.perempuan dan lelaki wajib berkhitam..
7.terjumpa buah nyiur dlm sungai..boleh ambik kalau yakin tuannye tak kan datang ambik balik..tapi dgn syarat kena tanda kuantiti yg diambil..
8.peguambela menyokong orang yg benar2 salah-haram..
9.BERDOSA JUGA KITA KALAU KITA TUTUP AURAT,TAPI KITA POST GAMBAR2 KITA BERSAMA DGN KAWAN YG TAK TUTUP AURAT..
10.haram guna pinggan mangkuk gelas sudu garpu yang ada emas-Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:“ Jangan kamu minum pada segala bijana emas dan perak dan janganlah kamu makan pada semua pinggannya “( Riwayat Al-Hakim ).

wallahualam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan