Pages

Isnin, 9 Mei 2011

Kuliyah Ust Azhar Idrus-Masjid Simpang 4 Chendering-9/5/11-Kitab Munyatul Musolli-5 J'Akhir



*bab sujud sahwi
-ulamak kata dlm solat ada beratus2 perkara sunat kecil..sebab tu ulamak kata, sape byk solat, byk dpt pahala, Allah byr banyak..
-sebab sunat sujud sahwi:-
1. sebab meninggalkan salah satu sunat aba’d yg lapan sama ada ditinggalkan dgn sngaja atau lupa.contoh:-   
* meninggalkan tahyat awal- meninggalkan qunut subuh atau qunut witir nisfu yang kedua bulan ramadan(enam be- mninggal mbaca selawat ke atas Nabi di dalam qunut- meninggalkan duduk pd tahyat awal, dan selawat -meninggalkan berdiri pada qunut, dan selawat.- meninggal bselawat ke atas keluarga Nabi di dalam tahyat akhir.
- meninggalkan duduk pd selawat ke atas keluarga Nabi

2. Sebab melakukan perbuatan yang tidak membatalkan sembahyang dengan lupa tapi batal jika dilakukan dengan sengaja.Seperti:-bkata2 yg sedikit dgn lupa.-makan yg sedikit dgn lupa.- mnambah rukun fe’li (perbuatan) dgn lupa, seperti rukuk dan sujud.-mmanjangkan rukun yg pendek dgn lupa, seperti i’tidal dan duduk antara dua sujud.-mnambahi rakaat dgn lupa.
-sujud kena lama dari duduk antara 2 sujud.tak batal pun kalau duduk antara 2 sujud lebih lama dari sujud.sebab ada hadis nabi gtau Nabi tek pernah duduk lama dari sujud.


3.Sebab mbaca rukun qauli (bacaan), atau sunat qauli pada lain drpd tempatnya sama ada dilakukan dgn sengaja atau dengan terlupa. Seperti mbaca Fatihah dan surah semasa ruku’ dan sebagainya.

4. sebab syak ada meninggalkan satu sunat aba’d yg lapan yg telah terdahulu sebutnya.
Org yg syak pd bilangan rakaat hendaklah dia mgambil yg yakin iaitu yg sedikit seperti adakah dia telah mengerjakan sembahyang tiga rakaat atau empat maka dia wajib menambah serakaat lagi, kerana tiga yakin sudah dilakukan sedangkan empat disyaki, setelah menambah serakaat sunat pula dia sujud sahwi.-Org yg syak ada meningalkan ruku’ atau sujud, wajib dia melakukan ruku’ atau sujud itu dan sunat dia sujud sahwi.

-sengaja tmbah rakaat-batal..tapi kalau tak sengaja, masa teringat,terus turun.
-tertinggal tahiyat,tiba2 terus bangun,kalau bangun itu tak sampai separuh,sunat turun balik.kalau sudah berdiri betul,tak boleh turun kembali melainkan makmun.

soal jawab

1.bhagian sujud-ada 7 anggota semuanya.2 tapak tgn,2 tapak kaki,2 lutut,dan dahi..dlm 7 ini,hanya dahi saje kalau berlapik,solat tak sah..kalau dan kena sikit,dah sah.contoh solat ada rambut kat dpn(lelaki)-bila ada bhagian dahi sujud walaupun kena sikit-dah sah.
2.inaikan rambut-sunat bila beruban..tapi stgh ulamak kata haram warnakan uban warna hitam.
3.main catur-mazhab syafie mengatakan makruh..mazhab lain haram sebab ia permainan org paderi.
4.bersalam-salaman selepas solat-harus..kerana ada hadis mengatakan bila seseorg bertemu dan bersalaman,maka gugur la dosa2 kedua2 nya..
5.darah dalam daging-darah yg ada di dlm daging utk dibuat masakan dimaafkan oleh syarak.
6.talkin meggunakan bin mak-hadis daif, boleh beramal.

wallahualam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan