Sabtu, 14 Mei 2011

Kuliyah Ust Azhar Idrus-Surau Blkg Stadium-14/5/2011-Kitab Penawar Bg Hati-10 J'Akhir



*sambungan bab khauf iaitu takut pd Allah
-dan adapun apabla hampir hampir ia akan mati maka bermula hari dan baik sangka dgn Allah lebih utama baginya.-sabda Rasulullah s.a.w "jgn mati seorg akan kamu pd satu kelakuan drpd segala kelakuan melainkan pd kelakuan membaikkan ia akan segala dgn Allah taala."-dgn bhwa hari ia akan rahmat dan maaf Allah..-kerana pd ketika hampir mati itu tiada ada faedah bg takutnya.
-mksudnya semasa nazak atau ajal hampir tiba jgn kita buruk sangka Allah tak ampun dosa kita..bersangka baiklah pd Allah..sebab time tu tak ada faedah dah bg kita..mudah2an Allah mengampun segala dosa2 org yg beriman.
-walaupun sahabat dpt dah dpt tiket ke syurga tapi mereka tetap beribadah pd Allah..walaupun Allah bersifat pengampun, tapi kita jgn rase kita selamat lagi..
-cita2 tak sama dgn angan2.-berharap pd allah dgn usaha..laksanakan segala perintah yg allah suruh, dan mengharap ampun dariNya sebab kita tak terlepas dari dosa.
-bekalan utk akhirat adalah pahala..bekalan di dunia adalah duit..TAPI KITA SKRG, YG NAK BAWA KE SANA KITA TAK CARI, YANG KITA TINGGAL KITA CARI SUNGGUH2.
-ORANG YG TIADA AMALAN DLM KUBUR IBARAT MEREKA TERKAPAI2 DI TGH LAUTAN TANPA PELAMPUNG..BEGITU LAH NASIB MEREKA YG TIADA AMALAN DI DLM KUBUR..MEMINTA2 PERTOLONGAN DARI AHLI KELUARGA.
-semua org bercita2 nak masuk syurga, tapi hanya pandai sebut di mulut sahaja tiadak dgn amal perbuatan..
-nak pergi surau, tapi takut nak tinggal isteri kat rumah..tgok nabi Ibrahim tu, sanggup tinggal isterinya bertahun2,bukan ada rumah pun, tapi tinggal di tgh2 pdg pasir.-kita, dah ada rumah, ada perlindungan, tapi takut lagi..
-dlm kita fekah kata, ory tak berdosa sebab tak pergi surau adalah sebab ada binatang buas,hujan yg sgt lebat(tak ada payung atau perlindungan),sakit,dan org tolong org yg sakit.
-TENGOK KAT STADIUM,BERIBU2 ORG BOLEH HADIR,TU PUN KENA TIKET..TRY TENGOK KAT MASJID, PADAHAL FREE, TAPI SIKIT SHAJA ORG..KATA NAK MASUK SYURGA..BEKALAN TAK  CARI..
-tengok kat mydin time magrib,penuh..tak cukup parking..dlm kubur kekgi, malaikat tanya ape kiblat kamu, mydin kiblat ku..-org yg tak de bekalan dlm kubur, balik awal.
--7 anggota yg biasa buat dosa..yg paling banyak sekali adalah lidah..nak buat dosa dgn sebab mencuri bukan senang, tapi nak buat dosa dgn lidah, dlm surau pun boleh..

soal jawab
1.suke pada Red Devil-hukumnya haram..kalau suka pd permainan tak pe..suka red devil sampai tampal lambang dlm bilik.
2.main daun terup walaupun tak judi-haram.sebab ia adalah alat utk berjudi..benda yg dilaknat..
3.tak mampu bayar fidyah sebab miskin-tak ape.
4.kenape org perempuan tidak boleh jadi imam-sebab mereka lemah..asal dari kaum lelaki..tapi mereka ada kelbihan..suami takut pd isteri..dalil ramai yg takut kahwin lagi..org perempuan kudrat nye kurang..

wallahualam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan