Ahad, 1 Mei 2011

Kuliyah Ust Azhar Idrus-Surau Gelong Bilal-1/5/11-Kitab Perisai Sekalian Mukalaf


*nama-nama Allah
26-AS-SAMI’-yg sgt mendengar ia akan tiap2 yg di dgr pd ketika adanya
27-al-basir-yg sgt melihat ia akan tiap2 yg di lihat pd ketika adanya
28-al-hakam-maha penghukum-yg menghukum yg tiada ada yg menolak akan hukumNya-tiada siapa yg boleh menolak hukum Allah..kalau tolak hukum manusia pun dah kena hukuman..ni kan pula hukuman Allah..
29-al-'Adl-maha adil-yg bersangatan adil,yg tiada ada zalim pd hukumnye sekalipun sebesar semut yg kecil-sape kata Allah zalim walupun sikit,rosak akidahnya..Allah tak zalim..yg zalim adalah manusia yg menzalimi diri sndiri.
30-al-Latif-maha lembut-yg sgt mengetahui akan sekalian yg tersembunyi dan yg halus2 drpd segala pekerjaan-ape yg terlintas dlm hati Allah juga mengetahui..-disebabkan Allah maha pengasih, niat yg jahat Allah tak kira,tapi ape yg niat benda baik Allah kira walupun tak buat lagi..
31-al-Khabir-maha mengetahui-yg sgt mengetahui akan batin segala perkara
32-al-halim-maha penyantun/sabar-yg tiada bersegera ia menyeksa akan mereka yg derhaka dan yg kafir bahkan memberi tangguh ia akan mereka itu-istimewa bg umat Nabi Muhammad s.a.w bila buat maksiat Allah tak turunkan bala terus.tak sama dgn umat Nabi dulu..Allah bg peluang utk bertaubat-tapi ramai yg leka..tidak jadikan pengajaran dgn bencana yg Allah turunkan.
33-Al-Azim-maha agung-yg maha besar tiada kuasa oleh akan mengetahui kebesaranNya-pankat yg paling besar adalah Allah s.w.t..dan manusia yg paling tinggi pangkat adalah Nabi Muhammad s.a.w
34-Al-Ghafur-maha pengampun-yg benyak mengampun kesalahan hambanya-dlm rumah berapa banyak dosa ada,dlm satu daerah,dlm satu negeri..mmg terlalu byk dosa dilakukan..tapi Allah maha mengampun walupun dosa sbyk buih dilautan..kita hanya memohon saje dan berharap Allah mengampunkannya.tapi jgn rase pasti..
35-As-Syakur-maha bersyukur-yg memberi akan hambanya akan pahala yg banyak kerana amal ibadat yg sedikit-tak padan dgn keje yg kita buat..buat sikit,ganjarannye terlalu banyak yg Allah bg..paling sedikit dlm syurga dapat tanah seluas mata memandang,dapt bidadari 70  orang,dapat istana,dapat pintu yg diperbuat dari emas..tu yg paling sedikit..kalau yg lebih dari tu..subhanaallah..
36.Al-Aliy-maha tinggi lagi yg maha suci drpd tiap2 kekurangan yg bersifat dgn tiap2 kesempurnaan
37.Al-Kabir-maha besar-yg tinggi pangkat yg tiada di dpt akan dia dgn pancaindera dan tiada mengetahui akan hakikinya oleh akal.

soal jawab
1.zakat pada 8 orang-tak wajib kpd kelapan-lapan orang, kalau dah ada sorang contoh fakir pun dah cukup..dalam quran hanya bagitahu 8 jenis orang ini saje yg layak dapat terima zakat.
2.Solat sunat Istisqa' (minta hujan)-sunat bile time kemarau,bila tiada air sangat2..sunat bawa binatang menunjukkan makhluk allah yg memerlukan air..
3.takut nak pergi surau,takut tak dapat bantuan kerajaan-akidahnya tidak rosak,cuma cedera.tapi kalau iktikad kerjaan yg beri bantuan,bukan Allah bagi bantuan,rosak akidahnya..
4.patah paha 20 tahun-kalau boleh berdiri dan tidak rase sakit ketika solat,wajib berdiri..kalau tak mampu,atau ketika solat sakit tu memberi gangguan,boleh solat duduk.
5.lafaz cerai dikira jatuh walaupun lafaz seorang diri,depan kambing pun jatuh..tapi sunat lafaz depan orang yg kena cerai.
6.batuk atau berdehem ketika solat-di bolehkan atas sebab tersangkut bacaan yg wajib contoh al-fatihah..tak batal..ada satu qaul yg daif bg mazhab syafie bacaan yg sunat juga tak batal bila berdehem.. yang batal bila sengaja..tengok orang lalu,kita pun berdehem,batal..
7.sentuh kanak2 yg bukan mahram tak batal wuduk.
8.isteri boleh tegur suami tapi jangan depan org ramai..suami adalah pemimpin dan isteri adalah penasihat..bagi suami jgn terlalu ego sangat..ape yg baik terima saje la..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan