Ahad, 15 Mei 2011

Kuliyah Ust Azhar Idrus-Surau Gelong Bilal-15/5/2011-Kitab Perisai Bagi Sekalian Mukalaf-12 J'Akhir



*sambungan asma al-husna

-Al-Hasib-yg mencukupkan akan mereka yg tawakal atasnya atau yg menghisab akan sekalian hambanya pd hari kiamat didlm masa stgh hari drpd hari dunia.
-tawakal-usaha dan berserah pd Allah..org kafir dia usaha saje,tak berserah pd Allah..kena ada dua2..tak leh berserah saje..
-kalau serah pada dua2 sekali tak leh juga..contoh pd doktor dan Allah..kena satu saje,iaitu Allah..doktor hanya berikhtiar saje..
-juga dgn makna Maha Penghitung - Ia mengetahui apa sahaja sebenarnya berkenaan kehidupan seseorg sepanjang hayat.-org yg buat kebaikkan dibalas dgn nikmat,dan org yg buat keburukkan ia dibalas dgn azab..
-Allah hntr kita di dunia utk suruh beramal padanya..bosan beramal Allah bg kita bermain,tapi jgn sampai lupa beramal padaNya..tapi ramai yg bermain sampai tak ingat pd Allah..
-dgn amalan yg banyak belum tentu kita dpt masuk syurga.sebab masuk syurga bukan sebab amal,tapi sebab klasih syg Allah atau rahmat Allah..
-ASAL BELAJR KAT PONDOK, RAMAI YG BIMBANG TAKUT TAK DAPAT KERJA..kalau hantar anak2 belajar sekolah agama takut nanti anak2 tak de masa depan.. hidup susah kalau tak de sijil atau ijazah tak dapat kerja..Allahu Rabbi.. sijil plak yang dipentingkan..Allah dah janji sesiapa yang belajar ilmu agama Allah MENANGGUNG REZEKINYA..nak ragu apa lagi tu dah janji Allah..kena yakin hanya Allah saje yg memberi kesenangan,,bukan phD,duit,harta..
-Dalam suatu pertemuan bersama Rasulullah SAW, seorang sahabat datang dan melewati beliau sambil mengucapkan, “Assalamu ‘alaikum”. Rasulullah SAW lalu bersabda, “Orang ini mendapat 10 pahala kebaikan,” ujar beliau.Tak lama kemudian datang lagi sahabat lain. Ia pun mengucapkan, “Assalamu‘alaikum Warahmatullah.” Kata Rasulullah SAW, “Orang ini mendapat 20 pahala kebaikan.” Kemudian lewat lagi seorang sahabat lain sambil mengucapkan, “Assalamu ‘alaikum warahmatullah wa baraokatuh.” Rasulullah pun bersabda, “Ia mendapat 30 pahala kebaikan.” [HR. Ibnu Hibban dari Abi Hurairah].
-DI AKHIRAT NANTI,SEGALA PERBUATAN KITA SEMASA DI DUNIA AKAN DITAYANG SEMULA OLEH ALLAH DIHADAPAN KHALAYAK RAMAI.TIADA SATU PUN TERLEPAS..YA ALLAH, MALU DISAAT ITU, HANYA TUAN EMPUNYA SENDIRI YG TAHU..KITA BUAT SEORG DIRI,ALLAH TUNJUK BALIK..ORG LAIN SEMUA PAKAT ETNGOK APE YG KITA LAKUKAN..HANYA DGN TAUBAT SAJE DPT MENUTUP BALIK KEBURUK2KAN KITA.ALLAH AKAN TIDAK AKAN MENAYANGNYE..
-kebahagian bukan terletak pd harta.dalilnya tengok org kaya ramai yg tak hidup bahagia, tapi org miskin hidup bahagia bersama ahli keluarga.
-SEMUA DAH TAHU KITA AKAN DIHITUNG KELAK DI PDG MASYAR..OLEH ITU SAMA2LAH KITA ELAK BUAT DOSA DGN SENGAJA..HISABLAH DIRI KAMU SEBELUM KAMU DIHISAP..
-AL-JALIL :Maha Tinggi - Ianya maha kaya serba berkuasa .yg bersifat dgn segala sifat kebesaran,berkata al imam al razi-bermula perbezaan antara al jalil dan al kabir dan al-azim bahawasanya al kabir nama bg yg sempurna pd zat,dan al jalil nama bg sempurna pd segala sifat dan al-azim nama bg yg sempurna pd kedua2nya..

soal jawab

1.pangilan haji-bukan bidaah dalalah..tak salah nak panggil haji..tapi yg pergi haji tapi niat nak suruh panggil haji tu tak boleh..
2.cara nak lawan nafsu-nafsu adalah kerja syaitan.dia yg tukang hasut.nafsu tu diri kita.ia hadir dlm hati..hati yg tak ada zikrullah mudah digoda oleh syaitan.hakikatnya benda yg kita nampak kita takut,benda yg kita tak nampak kita tak takut,iaitu nafsu..
3.kawal sifat marah.-marah ada dua jenis-Sifat marah yang dicela : Apabila lahirnya diluar kawalan dan mengikut hawa nafsu, memaki hamun, mencela, memukul dll.
Sifat marah yang dipuji : Apabila mempertahankan yang hak, melihat kemungkaran dan apa yang dibenci oleh Allah. -kalau marah time berdiri,kita duduk, bila marah lagi,duk baring,bila marah lg ambil wuduk sebab marah itu dtg dari syaitan,syaitan dari api,api dipadam dgn air(wuduk)..
4.pertandingan yg ada yuran,dan yuran itu dijadikan hadiah-bayar yuran pertandingan..jka wang kutipan tersebut bukan untuk membeli hadiah yang akan menjadi rebutan peserta2 maka hukumnya adalah harus dan jika sebaliknya iaitu wang yuran dijadikan sebagai hadiah untuk direbut oleh peserta2 yang menang maka hukumnya adalah judi yang haram disisi syarak..
5.pergi kuala lumpur 4 hari-masa perjalan bolej jamak,bila smpai disana baru tak leh jamak.
6.tok bilal sebut "jgn kamu bercakap ktika kahtib berkhtubah,sesungguhnya ia mensia2kan pahala jumaat kamu"-salah..yg betul.pahala jumaat kamu berkurangan..kalau sia2, habis la amalan2 lain buat hari jumaat..
7.beli buah2an dgn org kafir-harus..tapi sebaik2nya beli dgn org Islam.yg tak leh beli dgn org kafir bahan yg bergoreng,Nabi pesan kemungkinan ia bernajis.
8.selepas solat org sebelah kata rakaat tak cukup-kalau yakin tak cukup, wajib kena tambah..kalau yakin dah cukup tak wajib tambah.
9.korek hidung dan telinga di bulan puasa-tak batal melainkan korek sampai ke gegendang telinga,sampai ke tulang hidung,atau smpai ke dlm otak..

wallahualam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan