Khamis, 5 Mei 2011

Kuliyah Ust Azhar Idrus-Surau Wan Esah,Sbrg Baruh-5/5/11-Kitab Bimbingan Lengkap Fardu Ain-1 J'Akhir



*bab sifat2 yg wajib,mustahil, dan harus bagi Allah
-sifat Allah bukan ada 20 saje..yg 20 ni wajib saje blajar agar kita bertauhid padaNya.

1.wujud-ertinya ada.wajib Allah itu bersifat "ada" dan mustahil bagiNya bersifat "tiada"..
2.qidam-ertinya dahulu atau sedia.wajib Allah itu bersifat "dahulu" dan mustahil baginya bersifat "baharu".-semua selain Allah ada permulaan..
-Hawa (istri Adam) diciptakan dari tulang rusuk yang tpendek dan berada di sebelah kiri, dlm keadaan beliau  tidur, dan bagian tersebut ditutupi dgn daging, ini dikuatkan dgn sabda Rasulullah :-berlemah-lembutlah kpd wanita, krna mreka diciptakan dari tulang yg bengkok, dan sesungguhnya yg paling bengkok dari tulang tersebut, ialah yg berada di paling atas. Apabila engkau meluruskannya, maka engkau telah mematahkannya. Dan bila engkau membiarkan, maka ia terus bengkok. Maka berlemah-lembutlah kpd wanita. (mutafaqin ‘alaihi.)
-Allah SWT meyuruh kpd malaikat Jibril supaya turun ke bumi untuk mengambil sebahagian tanahnya untuk mencipta Adam. Jenis tanah yg digunakan:1. Tanah tempat bakal berdirinya Baitul Mugaddis.2.Tanah Bukit Tursina.3.Tanah Iraq.4.Tanah Aden.5.Tanah Al-Kautsar.6. Tanah tempat bakal berdiringa Baitullah.7.Tanah Paris.8.Tanah Khurasan.9.Tanah(Babylon)
10.Tanah India.11.Tanah syurga.12.Tanah Tha'if
-bila ditiup roh, adam bersin dan mengucap alhamdulillah(hadis daif)..
-sebab tu semua kulit manusia sama dgn warna tanah.dari tanah kita."Sungguh Aku akan menciptakan manusia dari tanah liat kering dari lumpur hitam menyempurnakan (kejadian)nya, dan Aku telah meniupkan ruh ciptaanKu ke dalamnya, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud(sebagai penghormatan)."(Al-Hijr:28~29)
-jgn kita kaji kewujudan Allah sebab akal kita mmg tak mampu utk mengkajiNya..sedangkan nabi pun tak tercapai, nikan pula kita..yg kita boleh kaji, kejadian2 yg dicipta Allah..kaji diri sendiri..
3.baqa' ertinya kekal.wajib Allah itu bersifat "kekal" dan mustahil bagiNya bersifat "fana" atau "binasa"-semua alam ini akan binasa kecuali Allah..

soal jawab
1.solat berjemaah 2 org.-kalau makmun perempuan duduk blkg imam.kalau makmun lelaki berada sebelah kanan.
2.kalau baju dah longgar dan tidak nampak bentuk dada(bg perempuan) sunat pakai tudung labuh atau tudung yg tutup bhgian dada..tapi kalau baju nampak bentuk dada, wajib pakai tudung labuh.-wajib tutup bahagian dada samada dgn baju yg longgar atau tudung labuh.
3.kalau mandi wajib atau angkat hadas besar, automatik hadas kecil terangkat..sunat angkat hadas kecil..ikut sunnah sebelum mandi wajib ambil wuduk dahulu.
4.selepas selesai mandi wajib,terkentut-tak perlu mandi wajib lagi,hanya ambik wuduk saje..

ali :- abu,kalau Allah buat langit, buleh mu tunjuk bukti Allah buat langit??..buleh mu tunjuk gambar??
abu:- dalam quran kabo blake doh kan..
ali:- quran,manusia buleh tulis..
(cam mane kita nak jawab kalau dgr org cakap cam ni)..ustaz ajor tadi..
abu:- dah mu betul ke anok lijoh??
ali:- ho,betul r..
abu:- ce mu try tunjuk gambar mase mok mu beranok ke mu??mu ade gambar??ke mu anok semek??
(contoh saje)
wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan