Rabu, 25 Mei 2011

Kuliyah Ust Azhar Idrus-Surau Bukit Kecil-25/5/11-Rabu-Kitab Kemusykilan Agama-22 J'Akhir

soalan-apakah yg perlu dilakukan ila org mati berada dihadapan kita?
j-sunat menutup mata si mayat dgn cara yg tidak menyakitkan dan tidak mengaibkan si mayat..sunat juga menutup mulut si mayat agar mulutnya tidak terbuka..kalau dah tertutup, sunat juga ikatkan dari dagu hingga ke atas kepala.
-kemudian tanggalkan segala perhiasan di tubuh seperti cincin..SEGALA PERHIASAN DI DUNIA HANYA UTK DUNIA KERANA MAYAT TELAH MENIGGALKAN DUNIA.
-ape yg boleh di cabut wajib kena cabut melainkan bila ia cabut, ia menyakitkan mayat dan menyebabkan mayat luka..haram jika kita cabut juga.
-sunat buang najis jika ada..dan sunat meletakkan mayat atas sedikit pada lantai.sunat letak tangan kanan atas pada tangan kiri seperti org tgh solat.tutup mayat guna kain yg nipis ttp tidak jarang agar wap dapat keluar.jarang guna kain yg jarang melainkan dibahagian muka sahaja.

ape yg wajib atas mayat adalah mandi,kafan,solat dan tanam.
kemudian baca talkin-baca talkin adlah perkara khilaf-2 mazhab mengatakan ia sunat,dan 2 mazhab mengatakan ia tidak sunat-mazhab syafie termasuk sunat talkin.
-bila benda tu berlaku khilaf,jangan balah..sama2 rai mazhab masing..baru comey..

s-apakah yg perlu dilakukan bila pesakit tgh nazak
-j-sunat baca quran utk meringakan beban si pesakit dgn izin Allah..memudahkan rohnya keluar dgn tenang..
-baca "lailahaillallah' di telinga pesakit agar si pesakit meniggal dlm keadaan husnul khatimah.

soal jawab
1.solat jamak nak tengok bola-boleh dgn syarat tak de niat nak lakukan maksiat..contoh nak g jumpa awek di bukit jalil bila tgok bola nanti..
2.minyak hitam di celah kuku(kerja pomen) lepas ambik wuduk-dimaafkan syarak,tengok sekali imbas tak nampak,tengok sekali lg,nampak..kalau ia sedikit di maafkan syarak. 
sama juga yg selalu main dgn ikan,sisik melekat..
3.Nabi nampak org diazab ketika israk mikraj padahal tak de org lagi yg kena seksa lg-tengok dalam tv pun ada iklan,tapi cerita tak main lagi..kalau manusia boleh buat iklan, ni kan pula allah yg Maha Kuasa.Allah buat supaya manusia ambil peringatan jgn buat dosa..
4.pasang mp3 ayat quran pada si pesakit ketika nazak-sebenarnya sunat org hidup yg baca quran..tapi kala semua tak leh baca quran,boleh pasang mp3.
5.dividen-tak sama dgn riba..ia tak haram melainkan ia drpd keuntungan yg haram.
6.mati lemas-mati syahid.
7.tok imam baca surah Al-alaq pada subuh pagi jumaat, lepas tu sujud sejadah rakaat pertama-mmg boleh..dlm surah Al-Alaq kan ada ayat sejadah..dalam quran ada 14 ayat sejadah.

wallahualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan