Ahad, 22 Mei 2011

Kuliyah Ust Azhar Idrus-Surau Gelong Bilal-22/5/11-Kitab Perisai Bagi sekalian Mukalaf-19 J'Akhir



*sambungan asma al-husna
-42-Al-Karim-yg memberi drpd ketiadaan permintaan atau yg melengkapi pemberianNya akan org yg taat dan org yg derhaka-beramal dgn al-karim jgn berputus asa dgn rahmat Allah..benda di dunia ni tiada nilai pun di sisi Allah-tp dgn pembrian Allah,walaupun sedikit ia sgt bernilai.

43-Al-Raqib-yg mengintai-gintai lg yg hadir lg yg memandang akan segala makhluk, dan ia lebih umum drpd Al-Muhaimin,krna Al-Muhaimin itu yg memandang atas segala yg melintas di dlm hati,dan Al-Raqib itu memandang atas yg zahir dan batil-tiada satu pun yg terlepas dari padanganNya.-malaikat menjadi spy bg Allah-TAPI KITA TETAP LAKUKAN MAKSIAT WALAUPUN TAHU ALLAH SENTIASA MEMANDANG KITA..24 JAM KITA SENTIASA DIAWASI OLEH PENCATITNYA.MALAIKAT SENTIASA MENCATIT AMALAN KITA.
-amal-beribadat kpd Allah seolah kita di periksa oleh raja yg paling besar..
-DI LUAR SOLAT MUNGKIN KEBANYAKKAN KITA LALAI DARI ALLAH,OLEH ITU DALAM SOLAT SAJE KITA BERPERLUAN UTK INGAT ALLAH SEPENUHNYA..

44-Al-Mujib-yg memperkenankan akan doa mereka yg mendoa-doa bermakna hamba kpd Pencipta-minta benda yg baik-jgn mkn benda yg haram sebab doa tak kan diterima-jgn biadap dlm doa-Berdoalah kepada-Ku, pasti akan Aku perkenankan bagi kamu. (Surah Ghafir: 60)
-di dunia Allah tak perkenan kan semua doa2 hambanya..kalau Allah perkenankan jadi hancur dunia..yg tu nak..yang ni nak..kalau diakhirat nanti,minta lah ape saje,Allah perkenankan..sebab diakhirat tu luas..
beramal-berdoalah di mana saje kita berda.jgn bersangka buruk Allah tidak perkenankan doa..Allah sgt maha kaya..sentiasa berharap padaNya.
-kadang2 kita minta sembuh tapi ALlah bg sakit supaya kita ingat padaNya..dalil-TENGOK ORG LUMBA HARAM.MASA DIA BERLUMBA BELUM TENTU SEBUT NAMA ALLAH..TENGOK2 EKSIDEN,JATUH..YA ALLAH YA ALLAH..

45-Al-Wasiq-yg meliputi oleh ilmu akan segala yg diketahui yg ada dan yg tiada ada atau yg melengkapi oleh rahmatNya akan org yg mukmin dan org yg kafir dan org yg baik dan org yg jahat.-ilmu Allah sgt luas..seluas2 ilmu makhluk tapi ada hadNya..tidak tercapai dgn akal utk mengkaji atau mencari dgn akal..-lmu pengetahuan manusia umpama setitik air di lautan jika dibandingkan dengan ilmu-ilmu Allah.

soal jawab
1.makan banyak di sesuatu majlis-kalau ikut adat tak ape.tapi kalau melampau terlalu banyak haram..kena mintak izin dengan tuan makanan dulu..
2.tidak disunatkan membaca bismillah ditengah2 surah.
3.tengok najis-makruh.
4.hari guru-setakat ni tiada lagi ulamak melarangnya.
5.tidak menegur tok imam tak baca qunut-makruh..
6.kejut subuh-kalau duduk dua org saje wajib ketika waktu subuh nak habis..
7.beli barang tipu atau barang curi-wajib kena hantar balik pada tuannya..tak sah jual beli..duit kita,tuan yg jual wajib ganti balik.
8.berkhitan-bagi perempuan kalau belum kahwin wajib.bagi dah berkahwin tak wajib..bagi lelaki smada belum kahwin atau dah berkahwin wajib kerana ia melibatkan taharah.
9.tengok cite hantu-HUKUMNYA HARAM JIKA MEMBUATKAN DIRI SENDIRI BERASA TAKUT YG AMAT SANGAT2..KALAU TAKUT BIASA,MAKRUH.(dah tahu cite tu hanya lakonan pun takut gak,berat nanang sungguh)..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan