Pages

Rabu, 25 Mei 2011

Kuliyah Ust Azhar Idrus-Surau Ladang-24/5/11-Selasa-21 J'Akhir



*Kitab Jihazul Madihah (bab tanamkan jenazah)

-belajar bab jenazah-fardhu kifayah-anak beranak wajib urus kalau mak ayah meniggal..tapi kebanyakkannya org lain yg urus..sebab anak2 tak pandai.tak pandai sebab tak belajar.
-gali sekurang2nya bau tak keluar dan kemungkinan binatang tak akan gali.-kalau tanah keras dgt,tak leh gali..letak mayat atas tanah,kemudian timbus dgn tanah mayat tersebut.
-sunat kubur luas dan dalamnya 4 1/2 hasta..lebar biar telus mayat..
-TUA ATAU MUDA SEMUA AKAN MASUK BELAKE..70 TAHUN DOH UMUR,TAK MBOH G SURAU LAGI..PADAHAL NOK MASUK TANOH DOH..
-afdal sekali buat liang lahad-liang maknanya lubang-lahad tu gali macam bentuk huruf L..dan ekor L tu ke arah kiblat..letak mayat kat ekor huruf L tu..pastu kambus kat yg straight tu..(harap faham)..yg ke 2 afdal secara syak iaitu gali cam biasa,dan buat parit ditgh2.di parit tu letak mayat.
-dan makruh dan bidaah menggunakan keranda melainkan kerana uzur.contohnya kemungkinan tanah jatuh atau kalau tak pakai keranda haiwan akan gali.
-SAIZ TV KITA TAHU BERAPE INCI, TAPI SAIZ KERANDA DIRI SENDIRI KITA PUN TAK TAHU..
RUMAH WAT KITA DUDUK SEKRANG SEKEJAP JE KITA DUDUK,PASTU PINDAH, TAK PUN KITA MENIGGAL,ORG LAIN DUDUK,TAPI KUBUR,,KITA KEKAL DALAM TU..TAK DE PINDAH2 DAH..INGATLAH PADA KEMATIAN..
-suami yg afdal sambut jenazah isteri.org lelaki di utamakan sambut jenazah..kalau suami tak de,afdal adik beradik atau sedare mare.kalau tak ada juga afdal org yg soleh..
-sunat tukang kambus bilangannya ganjil,1,3, atau 5 org.
-sunat tutup mayat kalau tak ada keranda.dan sunat turunkan mayat dgn baca bismillah.
-sunat rusuk kanan mayat berada di bawah.kalau terbalik makruh..WAJIB MAYAT MENGADAP KIBLAT,KALAU TERBALIK WAJIB GALI BALIK..
-TIME HIDUP TAK AMAL ISLAM,MENENTANG ISLAM..TAPI BILA MATI,IKUT CARA ISLAM PULAK.BUAT TALKIN,TAHLIL,KAFAN,MANDI,TANAM..TAPI MASA HIDUP TAK IKUT ISLAM.

*KITAB BAHRUL MAHZI(BAB MEMANISKAN WAJAH)

-hadis mengenai "Bahawa di dalam syurga terdapat bilik bilik, dilihat dari luar nampak di dalamnya dan dilihat dari dalam kelihatan di luarnya, berkata sahabat : untuk siapakah ya Rasulullah? Lantas Baginda menjawab : Ialah bagi orang yang baik percakapannya" (Al Hadith)
-hendaklah memaniskan muka dan bersalaman setiap kali bertemu.
-ORG YG BUTA TETAPI HATINYA CELIK TIDAK SAMA DGN ORG YG CELIK TAPI HATINYA BUTA..
diakhirat kelak nanti org yg celik tapi hatinya buta mase didunia,Allah akan butakan mereka diakhirat..mereka nampak kuliyah agama,tapi buat2 tak nampak..
-sindir atau bergurau benda yg baik tak pe..tapi kalau menyentuh hati,buat org sakit hati haram..kalau tak pandai bercakap lebih baik diam saje.
-org yg manis bercakap dan baik percakapannya akan di beri nikmat yg besar di akhirat nanti..
-Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Didunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita terseksa kekal abadi di dalam neraka Allah s.w.t.Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah.
-"Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya.Dan barangsiapa yang banyak dosanya,nescaya neraka lebih utama baginya"(Riwayat Abu Naim)


soal jawab
1.bisnes berbentuk piramid-haram..kerana org di bawah di zalimi..org di atas hanya relaz sahaje.
2.kerja di 7E-makruh..sebab ada sesetengah 7E ada menjual arak.
3.takbir semasa pindah ke rukuk-sunat
4.pejam mata ketika solat-pada asalnya makruh..tapi utk dapatkan khusyuk ia harus..kerana khusyuk itu lebih baik.
5.haid bukan darurat ketika akad nikah.org puan tak wajib pun akad nikah.org laki je wajib..dah yg gatal pergi naik masjid time haid tu ape cerite??-org hadas besar tak leh naik masjid,sekadar boleh lalu saje..
6.rasul dahri-6 negeri mengatakan ia sesat..bukunya haram baca..kata baca talkin haram,tapi bila tanya pasal menteri2 pergi konsert senyap pulak..
7.perempuan tanding baca quran-ikut ulamak berat kpd haram-sebab ia melunakkan suara..kerana suara perempuan ada fitnah.org perempuan pun haram azan..makruh iqamat.tapi kalau tanding baca quran dlm muslimat(tak ade org laki) saje tak ape..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan