Pages

Rabu, 4 Mei 2011

Kuliyah Ust Azhar Idrus-Surau Bukit Bading-4/5/11-Kitab Farhatus Salik-30 J'Awal



-Luqmanul Hakim berpesan kepada anaknya : "Wahai anakku, duduklah engkau berhampiran ulama` kerana hati akan hidup dengan hikmah iaitu ilmu yang memberi manfaat di akhirat seperti bumi subur apabila dibasahi hujan".
-pesanan itu lebih berharga dari wang..
-kita kurang tahu sejarah agama sendiri berbanding sejarah agama lain..sejarah org lain kita kenal, tapi Luqmanul Hakim kita tak kenal..sebab matapelajran sejarah byk ajar sejarah benda lain..sejarah agama sendiri kurang..kena tipu pah ceroh.
-siapakah Luqmanul Hakim??-Luqman telah hidup lama sampai seribu (1,000) tahun sehingga dapat menemui zaman kebangkitan Nabi Daud a.s., bahkan ia pernah juga menolong Nabi Daud a.s. dengan memberikan kepadanya Hikmah atau kebijaksanaan. Luqman pernah menjadi Kadi, yakni hakim, untuk mengadili perbicaraan kaum Bani Israel.
-Luqman telah hidup lama sampai seribu (1,000) tahun sehingga dapat menemui zaman kebangkitan Nabi Daud a.s., bahkan ia pernah juga menolong Nabi Daud a.s. dengan memberikan kepadanya Hikmah atau kebijaksanaan. Luqman pernah menjadi Kadi, yakni hakim, untuk mengadili perbicaraan kaum Bani Israel.
-Luqman berasal dari Sudan/Mesir, berkulit hitam, bibirnya tebal dan kulit kakinya pula retak-retak.-walaupun ia berkulit hitam,tapi hatinya bersih..walaupun bibirnya tebal,tapi bibir itu sentiasa keluar kalam2 suci Allah..
-sempat dgn Nabi Daud.-Nabi Daud bila membaca Al-Quran atau berzikir,bila orang dengar semua tidak sedarkan diri sebab suaranya terlampau merdu..hinggakan ada burung yg terjatuh ketika terbang..subhanaalah.
-selepas Nabi Daud menjadi rasul, lukman telah meletak jawatan sbg mufti sebab dia hormat pada Nabi Daud..tapi skrg, ramai yg jadi ustaz2 berasa pandai samapi fatwa2 ulamak ditolak..rase diri tu hebat..akhir zaman..
-“Siapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya. Jika dia tidak bertaubat, maka titik hitam itu akan terus merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam.” (Hadis riwayat Ibn Majah).bayangkanlah bagaimana pula kalau sepuluh dosa? Seratus dosa? Seribu dosa?
-jgn bimbang kalau Allah buat kita kulit hitam,janji hati kita bersih..kalau kulit putih,hati bersih,alhamdulillah..jgn kulit hitam,hati pun hitam..balik awal la..

soal jawab
1.ada ilmu kena amal-kalau ilmu tu wajib,wajib kita amal, kalau ilmu tu ilmu sunat,sunat kita amal..
2.tak de ilmu tapi beramal-kalau jadi ia sah,kalau tak jadi,maka jadi rosak..sepatutnya belajar la..
3.ulamak dunia-ulamak yg senyap bila ada satu kemungkaran..pentingkan duit.
4.perlukah taat pada pemerintah yg zalim-kalau zlaim pada diri sendiri buleh taat..kalau zalim pada hukum Allah tak wajib taat.
5.org yg solat tak betul tidak dikira 40 orang utk solat jumaat.
6.solat witir boleh buat tiap2 malam..bukan malam terawih saje.
7.boleh jamak takdim waktu asar dlm waktu solat jumaat..
8.sah berkahwin perempuan yg mengandung anak zina-yg tak leh mazhab hanafi dan maliki.sunat jimak lepas keluar anak,dan kalau jimak sebelum tu makruh..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan