Jumaat, 6 Mei 2011

Kuliyah Ust Azhar Idrus-Surau Pok Tuyu-6/5/11-Kitab Muhimmah-2 J'Akhir



* sambungan bab kelbihan berkahwin
-imam Al-Ghazali-stgh ulamak drpd abdullah ibnu umar,dan adalah ia drpd Zuhad sahbat Nabi Muhammad s.a.w dan drpd ulamak mrka itu bhwa sesungguhnya adlah ia berbuka drpd puasa dgn pihak dhulu drpd makan makan dan t'kadang menjimak ia akan isterinya dhulu drpd solat magrib kemudian maka mandi wajib dan solat kemudian drpdnya, dan adalah perbuatan yg demikian itu kena mnyelesaikan hati yg buat ibdat akan Allah dan mengeluarkan akan kelengkapan syaitan drpdnya.
-maknanya boleh jimak dulu seblum solat..sebab kalau solat, hati jd tak khusyuk..sama seperti makanan terhidang, sunat solat dulu..kalau solat, jadi hati tak khusyuk..
-dunia ni makin lama makin cantik,makin cantik,tapi manusia makin jahil..
-junaid Al-Baghadi-Aku berkehendak pd jimak itu seperti aku berkehendak kpd mkn mkanan, maka isterinya itu seperti makanan dan dgn dia sebab menyucikan hati drpd was2 dan dari krana inilah menyuruh oleh Rasulullah s.a.w akan tiap2 seorg yg melihat akan perempuan maka ingin ia kpdnya bhawa m'jimak ia akan isterinya krana yg demikian itu menolakkan akan was2 drpd dirinya..
-bila hati selesai, khusyuklah lah soalt atau ibadat2 lain.
-hakikatnya nafsu org perempuan lebih kuat berbanding lelaki.
-Abdullah ibnu Abbas-b'mula yg terlebih baik umat ini, iaitu yg telbeih byk perempuan(isteri)-maknanya org yg ramai isteri adalah yg terbaik.
-Imam Ghazali-brgsiapa sgt inginya kpd perempuan,maka jikalau ia tiada berkahwin nescaya hendaklah ia berkahwin.
-bila keluarga besar, besar keampunan, besar rahmat,besar pahala..tapi nak kahwin ramai biarlah mampu, biar ada ilmu..jgn kahwin ramai atas dasar nafsu.
-nisbah skrg perempuan dgn lelaki 10:4.dekat nak kiamat nisbah 50:1.sebab ada hadis nabi-akhir zaman kaum perempuan lebih ramai dari lelaki..
-tapi skrg bila org lelaki nak kahwin rmai, ramai yg sakitkan hati isteri muda,bukan nak bagi nasihat, bagi smgat..bukan nak kate kahwin dua, kahwin dgn orang tua pun kata.seeba serbi tak kena.org nak kahwin dgn p'puan muda ke,tua ke,janda ke, ada sakut paut dgn POOOOOOOKK mu ke??-mok(yg dah mati suami) nak kahwin lagi, anak2 tak bagi..
-isteri adalah penghibur bagi suami..kalau suami suruh nyanyi,wajib isteri kena nyanyi."bersatu kita bersatu…. dgn setia berganding bahu ,. jiwa teguh berpadu ,kita rumpun melayu…"..(HAHAHAHA)

soal jawab

1.binatang berbisa ketika tgh solat-kalau rase ia mudarat,boleh berhenti soalt.kalau boleh beranjak,beranjak sedikit.yg sunatnya-pukul.Dari Abi hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda, bunuhlah dua yang hitam ketika kamu sedang solat, iaitu ular dan kala jengking" (Hadith Riwayat 4 imam hadith dan disahihkan oleh ibnu hibban)
2.wat ringtone ayat quran-boleh..tapi jgn bunyikan dalam tmpat yg tidak sepatutnya dibunyikan contoh tandas.satu lagi jangan matikan ringtone quran melainkan penghujung ayat.kena jaga.
3.duit ehsan-utk org susah je boleh ambik.
4.org permpuan yg dtg haid boleh pergi masjid pada hari raya tapi jangan naik.hanya duduk diluar utk ambil keberkatan solat hari raya.
5.org perempuan paling afdal duduk saf blkg, org lelaki paling afdal saf dpn.
6.tak salah buat mas kahwin menggunakan dinar mas.sebab ia barang yg berharga..
7.solat qada boleh dilakukan mana2 lepas solat fardu.
8.sambut hari ibu-haram-seba ia hari perayaan org kristian.Maksudnya di sini ialah bahawa hari ibu juga merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.

wallahualam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan