Pages

Sabtu, 21 Mei 2011

Kuliyah Ustaz azhar Idrus-Masjid Batu 6-Khamis-19/5/2011-Kitab Hadis 40-17 J'Akhir



*bab mati
-5 episod yg kita akan lalui-1.alam arwah.2.alam rahim.3.alam dunia.4.alam barzakh.5alam akhirat.-Yaumul-Hisab (Hari Perhitungan) -Yaumul-Jaza’ (Hari Pembalasan) -Yaumul-Fasl (Hari Keputusan) -Yamud-Din (Hari Pembalasan) -Al-Waqiah (Peristiwa ya...ng mesti berlaku) -Al-Hasyr (Perhimpunan) -As-Sa’ah (Masa yang ditetapkan) -Al-Wa’id (Ancaman) -Al-Haaqah (Peristiwa yang sebenar) -Al-Waqiah (Hari yang menggemparkan) -Al-Zalzalah (Kegoncangan
-kehidupan di alam barzakh lebih lama dari kehidupan alam dunia..tapi yg paling lama adalah kehidupan di akhirat yg kekal abadi.
-Ingatlah) hari Kami menggulung langit seperti menggulung lembaran surat catitan; sebagaimana kami mulakan wujudnya sesuatu kejadian, Kami ulangi wujudnya lagi; sebagai satu janji yang ditanggung oleh Kami; sesungguhnya Kami tetap melaksanakannya. Al-Anbiyaa':104
-bukan dunia yg hancur,tetapi seluruh alam ini akan hancur..kemudian Allah jadikan balik satu persatu..-org yg beriman tidak akan sempat merasai saat2 kehancuran itu..hanya org kafir dan munafik saje yg kena..org beriman lebih awal dimatikan dahulu-org beriman terkena asap yg ditiup oleh malaikat...bila terhidu asap itu, org beriman akan mati..org kafir tak.
-org beriman juga tidak akan kena saat langit runtuh..org yg menentang Islam juga termasuk dgn org kafir..nauzubillah..
-Dan sudah tentu akan ditiupkan sangkakala (menghidupkan orang-orang yang telah mati; apabila berlaku yang demikian) maka semuanya segera bangkit keluar dari kubur masing-masing (untuk) mengadap Tuhannya.(Pada ketika itu) orang-orang yang tidak percayakan hidup semula berkata: Aduhai celakanya kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari kubur tempat tidur kami?,, (Lalu dikatakan kepada mereka): ” Inilah dia yang telah dijanjikan oleh Allah Yang Maha Pemurah dan benarlah berita yang disampaikan oleh Rasul-rasul!,(yasin:51-52)
-jarak antara sangkakala pertama dgn kedua adalah 40 tahun..Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasullullah s.a.w. bersabda: "Diantara dua kali tiupan sangkakala itu jarak empat puluh tahun (Tiupan untuk mematikan dan membangkitkan semula).
-org dlm kubur boleh nampak dan dengar ape yg kita lakukan,tetapi kita tak nampak ape yg mereka buat dlm tu..samada diazab atau mendapat nikmat kubur..
-“Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan”. Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).Kemudian, apabila ditiup sangkakala, maka pada hari itu tidak ada lagi manfaat pertalian kerabat di antara mereka, dan tidak pula sempat mereka bertanya-tanyaan.(al-mukminun :100-101)
-Nabi Muhammad s.a.w adalah manusia pertama yg dibangkitkan..kemudian dibeikan pakaian dari syurga..org lani semua telanjang bulat,kecuali 5 golongan..1.para nabi.2.para rasul.3.para syuhada.4.para wali.5.org yg memberi pakaian kepada org yg susah,atau fakir miskin.
-walaupun dlm keadaan telanjang bulat, mereka tidak sudak pedulikan lagi...amsing2 menyelamatkan diri..sibuk dgn urusan masing2..
-ANAK YG DPT BAGI HARTA KAT MAK AYAH,TAPI TAK SOLEH TU BUKAN ANAK YG BETUAH..ANAK YG BETUAH IALAH ANAK YG SOLEH..

SOAL JAWAB
1.lepas baca quran satu ayat baca tafsir,baca 1 ayat baca tafsir-boleh..
2.org fasik-org yg lakukan dosa besar sekali.lakukan dosa kecil banyak kali..
3.asal tajwid-mmg daripada nabi Muhammad cuma tidak di susun..kemudian ulamak2 menyusunnya.
4.memancing ketika isteri nak lahirkan anak-boleh memancing..tapi jgn zalim pd ikan..takut2 allah balas pada anak..isteri tak beranak pun jgn buat zalim pd haiwan..
5.org perempuan pergi masjid-yg muda tidak digalakkan..org tua harus..yg dlm edah kematian suami,boleh tapi masjid mestilah bersebelahan dgn rumah..tidak jauh..
6.kahwin dgn sepupu-boleh,sah..cuma tak afdal..kurang kelebihan.yg ada org kata dpt penyakit tu tak betul.mengarut sahaja..
7.BERTUNANG SECARA ISLAM-BILA ORG LELAKI MENYATAKAN HASRAT SECARA BERLAFAZ ATAU BERTULIS PADA SI GADIS UTK JADIKAN ISTERI,ITU DIKIRA TUNANG..WALAUPUN TIADA CINCIN,TIADA MAK AYAH..BILA SI GADIS TU KATA SETUJU ATAU PERKATAAN SEUMPAMANYA,DIA DAH DIKIRA TUNANG ORG..

wallahualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan