Pages

Ahad, 8 Mei 2011

Kuliyah Ust Azhar Idrus-Surau Gelong Bilal-8/5/11-Kitab Perisai Bg Sekalian Mukalaf-4 J'Akhir

*sambungan bab asma al-husna
Al-Hafiz - Maha Pelindung-yg memelihara akan sgala alam yg diatas dan di bwh di dlm dunia dan di negeri akhirat.-tiada satu pun terlepas dari jagaan Allah walaupun sebesar zarah..ianya semua dlm pengetahuan Allah.-kalau kita tak sempat nak jaga walaupun diri sendiri pun kita tak mampu jaga...
-Allah tiada lupa sekalai2..semuanya Allah ingat..tak de benda yg dpt menyamai Allah-bila kita tengok kebesaran atau ciptaan Allah dan mengakui kebesaranNya,dpt pahala.
-ape yg diajar Nabi-apabila kamu hendak meletakkan badan diatas katil(tidur), maka bacalah ayat Kursi, maka Allah akan menjagamu dlm tidur..

-Al-Muqit-Maha Pemberi Keperluan-yg menjadikan akan segala yg mengenyangkan badan dan roh pada di dunia dan pada akhirat seperti segala makanan dan segala pengetahuan..
-dlm al-quran hanya sekali saje al-muqit di sebut dlm surah An-Nisa'-kata ulamak ia berkai dgn rezeki-mewajibkan kita bersyukur pd nikmat Allah, bukan setakat mengucapkan alhamdulillah, tapi syukur dgn makna taat pd perintah Allah dan meniggalkan laranganNya..-maknanya lagi-sedar yg Allah memberikan kita kenyang dgn makan dan minum.
-maknanye lagi-makan yg halal-Nabi berkata pd saat-"halalkan lah makan dan minum kamu,maka doa kamu akan diterima"..
-walupun kita tak makan benda haram,kadang2 kita terbabas juga..sebab tu hati kita gelap..contoh:-ulamak kata haram sambut hari ibu, tapi kita kata tak pe..hati kita susah utk terima benda yg benda..di fatwakan oleh ulama’-ulama’ di sebelah Timur Tengah adalah haram kerana hari ibu ini asalnya adalah hari “The Mother of God” dalam upacara kalendar orang kristian, The Mother of God yang bermaksud hari ibu Tuhan, orang kristian mengangap maryam iaitu ibu kepada Nabi Isa a.s ini adalah ibu Tuhan. Dalam Islam menyuruh umatnya mengenang jasa ibu ini setiap masa dan waktu sepanjang tahun bukan setakat satu hari sahaja..ulamak kata poco2 haram, tapi kita kata xpe..
-beramal dgn Al-Muqit dgn cara jgn kita syg pd harta kita utk beri pd org lain..jgn kedekut utk sedekah..-jarang org yg selalu sedekah,akhirnya dia muflis,bangkrap..yg selalu dgn org2 kaya yg bangkrap.
-beramal lg dgn bukan yg manusia yg beri rezeki, walaupun hakikat manusia yg beri pd pandangan, tapi semuanya atas izin Allah..kalau Allah tak izin, sebutir nasi pun tak dapat masuk dlm mulut kita.
-kata Nabi Ibrahim-"Dialah yg memberi minum pg dan petang, Dialah yg memberi makan siang dan malam,dan Dialah yg menyembuhkan penyakit.

soal jawab
1.solat sunat hadiah-iaitu solat bila ada kematian..kebanyakkan ulamak mengatakan solat ini jarang dibuat..tak setuju..
2.pinjam barang ta[i tak minta izin walaupun htr balik-haram kalau tuan dia tak izin..kalau 50-50 pun haram,samada izin atau tak izin..
3.baca al-fatihah dgn satu ayat satu nafas-tak wajib,sunat saje..afdal satu ayat,kita berhenti..harus-1 nafas saje..
4.tiru benda baik dari org bukan Islam-kalau tiada larangan pd agama-boleh..yg tak boleh tiru-agama mereka,perayaan mereka,adat2 mereka..perkara2 maksiat..
5.pagi buat maksiat,malam bertaubat-takut2 taubat tak diterima..seolah2 taubat main2..sedangkan taubat nasuha adalah taubat bersungguh2.
6.sujud syukur-kena ada wuduk.
7.org kafir belanja makan-boleh..kalau kita tak tahu sumber pendapatannya halal atau haram-tidak di titik beratkan utk tanya halal atau haram pendapatanya..yg haram makan, bila org kafir yg sembelih..
8.KENAPE USTAZ PAKAI STOKIN TIME SOLAT-SEBAB JKK BAGI..WAKAKA..

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan